Utrecht wil rustige fiets- en wandeltoeristen, geen bezopen Britten

PROVINCIE UTRECHT - De provincie Utrecht is goed bezig als het gaat om het lokken van toeristen. Niet alleen is het de kunst om zo veel mogelijk bezoekers te trekken, ook is het belangrijk dat de juiste toeristen naar Utrecht komen.
Een samenwerking tussen veertien Utrechtse gemeentes en de provincie is genomineerd voor de Nationale Citymarketing Award, een belangrijke vakprijs. Citymarketeer Carlijn Leenders is blij en benadrukt het belang van goede marketing in toerisme. "Wat je ziet is dat toerisme naar Nederland groeit. Dat is een enorme kans voor de economie."

LESS IS MORE

Het is niet de bedoeling dat er zo veel mogelijk mensen naar onze provincie komen, zegt ze in gesprek met Radio M Utrecht. "Je ziet dat in Amsterdam nu te veel toeristen zijn. Bepaalde toeristen, dronken Engelsen die vrijgezellenfeesten houden, die wil je niet in je stad."
Utrecht richt zich op toeristen die al een keer in Nederland zijn geweest en Amsterdam al hebben gezien. "Ze kennen wel de stad Utrecht, Amersfoort of de Heuvelrug, maar niet de regio als geheel. Ze beseffen niet dat het leuk is om te combineren."

FIETSEN EN WANDELEN

Leenders richt zich op twee soorten toeristen: enerzijds mensen die willen wandelen en fietsen in een groene omgeving. "In Utrecht heb je heel veel forten en kastelen. Daar voeren we campagnes op. We werken bijvoorbeeld samen met Deutsche Bahn, zodat Duitsers met de trein naar onze provincie kunnen komen."
"Aan de andere kant is er de urban traveller. Mensen die speciaal naar een stad als Utrecht komen. Die vinden het heel leuk om op de fiets van een koffietentje naar bijvoorbeeld een bierbrouwerij in een te trekken."
De winnaar van de Nationale Citymarketing Award wordt vandaag bekendgemaakt door Netwerk Citymarketing Nederland tijdens het jaarlijkse congres.

Carlijn Leenders: "Je wil in je stad geen dronken Engelsen die vrijgezellenfeesten houden."