RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

Wang aan wang in buslijn 12: "Vertraging Uithoflijn heel jammer"

1/3
UTRECHT - Elke ochtend is het dringen geblazen op Utrecht Centraal om bus 12 naar de Uithof te nemen. Rijen dik sta je om op tijd aan te komen bij je college of werkgever. Een alternatief is er voorlopig niet nu de Uithof-tramlijn is vertraagd en pas vanaf medio 2019 gaat rijden in plaats van komende zomer. Verslaggever Robert Jan Booij peilde vanmorgen de stemming in de bus.

De passagiers zijn het erover eens: de druk op lijn 12 is te hoog, zeker op piekmomenten. "In de spits zit je hier echt samengeperst, wang aan wang", zegt een reiziger. "Het is goed voor de sociale contacten, die drukte, maar comfortabel is het niet." Een andere passagier verzucht: "Het is niet prettig om in deze bus te moeten zijn voordat je naar je werk of college gaat, maar wat doe je eraan". Ondanks de warmte en drukte in de bus is er nog ruimte voor relativering. "Een voordeel van de drukte is dat je niet zo snel omvalt."


JAMMER

In de bus heeft Robert Jan een afspraak met Jan Henk van der Velden, directeur van het Utrecht Science Park. "Heel jammer dat de Uithoflijn is vertraagd", vindt hij. "De lijn is nodig om de drukte op te vangen. Er zullen echt (tussen)oplossingen moeten worden gezocht. Provincie, gemeenten en deskundigen praten daar ook over, maar het moet wel tot daadwerkelijke maatregelen leiden."


LANGE TERMIJN

Van der Velden vindt ook dat naar de lange termijn gekeken moet worden. "Het Utrecht Science Park groeit en in 2021 is de Uithoflijn, zoals die nu is gepland, al niet meer toereikend. Het OV moet meegroeien." Aan wat voor voorzieningen denkt Van der Velden dan? "Er zijn diverse opties en alternatieven, maar dat is niet aan mij. Bunnik is bijvoorbeeld heel actief. De afstand tussen het Utrecht Science Park en het station daar is maar drie kilometer, dus als je daar kan uitstappen en een fiets kan pakken, is dat voor heel veel mensen een oplossing. Dit is slechts een van de voorbeelden, maar het kan wel bijdragen aan een betere bereikbaarheid."


ANDERE BUSLIJNEN

Robert Jan Booij spreekt in de bus ook Fayka van Opijnen van studentenbelangenbehartiger Vidius. "Wat je ziet is dat er te weinig tijd is om uit te stappen. Het is zo druk binnen dat passagiers niet snel genoeg naar buiten kunnen. Er wordt niet lang genoeg gestopt. Op de Uithof is het bij sommige haltes juist weer heel lastig om in de bus te komen."

Aan de huidige lijn 12 valt niks meer te verbeteren, zegt Van Opijnen. "Hij rijdt al om de twee minuten en is heel lang. Andere buslijnen verzwaren is wel een goede optie. Lijn 28 en 27 kunnen vaker rijden en je kan bussen vanuit Amersfoort, Driebergen-Zeist en Lunetten laten stoppen op De Uithof."

De trams op de Uithoflijn gaan medio 2019 eerst rijden tussen de haltes Vaartsche Rijn en P+R De Uithof. Zo wordt buslijn 12 ontlast, verwachten de provincie Utrecht en de gemeente Utrecht. Zodra de nieuwe tramlijn volledig in exploitatie gaat, vervalt buslijn 12.

In deze tijdlijn lees je een reconstructie van de Uithoflijn-crisis.

Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.

Lees ook




Nieuwsoverzicht