RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

Reizigers uren vast in trein in de polder bij Woerden

1/3
UTRECHT/WOERDEN - Door een kabelbreuk hebben honderden treinreizigers vandaag uren vastgezeten. Ze zaten vast in drie treinen, die niet verder konden in de polder bij Woerden.

Daardoor reden een paar uur geen treinen tussen Utrecht en Gouda. Op dit moment is alleen het traject tussen Woerden en Gouda Goverwelle nog onbegaanbaar. Daar worden bussen ingezet. Volgens de NS blijft dat de hele avond nog zo.

Een van die reizigers was het Utrechtse raadslid Bert-Jan Brussaard. Hij was onderweg naar zijn werk in Rotterdam en zat in totaal 5,5 uur in de trein. "Ik hoop dit nooit meer mee te maken", zei hij. "We hadden geen eten, geen water, de wc kon niet meer worden doorgetrokken." Wie echt hoge nood had mocht buiten de broek laten zakken.

Volgens hem deed het treinpersoneel zijn best, maar was dat eigenlijk niet genoeg: "Zij kregen ook heel weinig informatie. Het was echt fijn geweest als er wat te eten en wat te drinken was gekomen."

Even voor 14.30 uur werd Brussaard uit de trein geholpen op station Gouda, nadat een locomotief het treinstel waar hij in zat uit de polder had getrokken. Naar z'n werk ging hij maar niet meer: "Ik zit in de auto. Terug naar Utrecht."

Het evacueren duurde volgens ProRail langer dan gebruikelijk, vanwege de locatie van het ongeval: "Het is echt een unieke situatie, ook ontzettend complex. De treinen stonden tussen de weilanden, ook met slootjes aan de zijkant. We moesten alles uit de kast trekken om uit het hele land hulplocomotieven te regelen. Een moeilijke taak, want het spoor is een ontzettende puzzel. In deze situatie kostte dat helaas veel tijd voor de reiziger."


OORZAAK ONBEKEND

Volgens woordvoerder Andy Wiemer van ProRail is het nog niet duidelijk waardoor de bovenleiding kapot is gegaan: "Het wil niet zeggen dat de trein de oorzaak is van het kapot trekken van de bovenleiding. Het kan ook zijn dat de bovenleiding al beschadigd was, door een eerdere trein of weersomstandigheden. Maar het kan ook zijn dat de trein een defecte pantograaf had, zo'n ding dat tegen de bovenleiding aandrukt."

Volgens een inzittende brak de bovenleiding en kwam deze met een flinke knal tegen de voorruit van de trein terecht. Anderen zagen brokstukken van de leiding voorbijvliegen. Net buiten één van de eersteklascoupés ligt een groot stuk op het spoor.

De NS raadt reizigers aan de reisplanner goed in de gaten te houden.

Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.




Nieuwsoverzicht