Maximumsnelheid naar 30 km/u in stad Utrecht kost zo'n 200 miljoen euro

UTRECHT - Het plan van de gemeente Utrecht om op zo goed als alle wegen in de stad de maximumsnelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur, gaat naar schatting ongeveer 200 miljoen euro kosten. Dat schrijft het college in een brief aan de gemeenteraad.
Zo'n zeshonderd straten waar nu nog harder gereden mag worden, moeten terug naar 30 per uur. Ongeveer twintig procent van die straten moet fors verbouwd worden. Denk bijvoorbeeld aan de Croeselaan, de Catharijnesingel, de Amsterdamsestraatweg, de Furkabaan en enkele brede wegen in de wijken Overvecht en Kanaleneiland (meubelboulevard).

SMALLERE WEGEN

In de meeste gevallen moeten de straten smaller worden. Dat kost zo'n 110 tot 175 miljoen euro, verwacht de gemeente. Ook de herinrichting van de straten waar de maximumsnelheid eenvoudiger omlaag kan, kost zo'n 25 tot 50 miljoen. Daar moeten bijvoorbeeld extra drempels, verkeersborden of inritconstructies komen.

FIETSERS EN VOETGANGERS

Doel van de snelheidsverlaging is dat er meer ruimte komt voor fietsers en voetgangers. "Automobilisten moeten zich als gast gedragen", schrijft het college. "Hierdoor verbeteren de leefbaarheid, het verblijfsklimaat, de oversteekbaarheid en de verkeersveiligheid."
Voor sommige straten geldt dat er al een 30-per-uur-inrichting is. Daar kan de snelheidswijziging snel worden doorgevoerd, waarschijnlijk al komend voorjaar. Het gaat dan om de volgende straten: Hopakker, Gruttersdijk, Bemuurde Weerd Oostzijde, Oude Houtensepad, Kovelaarstraat, Tolsteeg, Furkaplateau, Mimosastraat, Jan Ligthartplein en Lotharingen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.