Patiënten moeten steeds vaker lang wachten bij spoedeisende hulp

PROVINCIE UTRECHT - De wachttijden op de spoedeisende hulp van ziekenhuizen in onze regio zijn lang. Patiënten moeten soms uren wachten zonder te weten waarom het zo lang duurt. Dat blijkt uit onderzoek van RTV Utrecht.
Uit een enquête verspreid onder duizend mensen komt naar voren dat zeker één op de vijf patiënten langer dan drie uur moet wachten. De wachttijden lopen bij sommigen zelfs op tot acht uur.

VERBRIJZELDE HAND

De Houtense Ethan Viljoen bracht zes uur door op de spoedeisende hulp met een verbrijzelde hand. "Ik heb vier uur gewacht tot ik aan de beurt was, de enige andere persoon die ik zag was een jongen met een bloedende hand en neus. Hij moest eerst worden geholpen, maar ik vond het erg lang duren. Uiteindelijk bleek dat ik een röntgenfoto moest maken, maar de arts die daartoe was opgeleid moest vanuit huis komen. Om 4.00 uur 's nachts kwam ik het ziekenhuis pas uit."
Wanneer geen sprake is van een levensbedreigende situatie moeten de meeste mensen wachten. In het UMC Utrecht is de gemiddelde doorlooptijd drie uur. Het ziekenhuis rekent vanaf het moment dat iemand binnen komt, tot diegene naar een andere afdeling gaat of naar huis kan.

INDERDAAD DRUKKER

Victor de Ridder, afdelingshoofd op de spoedeisende hulp van het UMC, ziet dat de drukte toeneemt. Volgens hem komt dat onder andere doordat er steeds meer ernstige gevallen op zijn afdeling komen. "We zien sinds vijf jaar een toename wat betreft 'oranje' en 'rode' patiënten. Dat zijn mensen die meteen hulp nodig hebben."
"Behalve verkeersongevallen kunnen dat bijvoorbeeld zieke ouderen of mensen met een complex ziektebeeld zijn." Volgens De Ridder is het moeilijk te zeggen hoe het komt dat steeds meer ernstige gevallen op de spoedeisende hulp verschijnen. "Een oorzaak zou de vergrijzing kunnen zijn, maar we weten het nog niet precies. Binnen het ziekenhuis wordt onderzoek gedaan naar deze vraag."

SPECIALISTEN

De spoedeisende hulp van het UMC Utrecht verschilt met die van andere ziekenhuizen. Als academisch ziekenhuis krijgt het UMC Utrecht extra patiënten toegewezen omdat er veel specialisten in huis zijn die de gepaste zorg kunnen bieden. Patiënten die minder urgente zorg nodig hebben, sluiten dan automatisch achteraan aan in de rij.

ANTONIUS

Ook het St. Antonius Ziekenhuis ziet de drukte toenemen. Volgens een woordvoerder van het ziekenhuis ligt dat voor een groot deel aan het personeelstekort. "We kunnen nu al vijf verpleegkundigen kwijt op de spoedeisende hulp, maar er zijn op dit moment te weinig sollicitanten die over de vereiste kennis beschikken."
Dat is vervelend, vooral voor de patiënt die moet wachten. Verpleegkundige Simone Smaling weet als geen ander hoe dat is. "We proberen iedereen zo goed mogelijk te helpen, maar soms is het gewoon hartstikke druk. Niet iedereen begrijpt dat, maar we doen wat we kunnen."

MEANDER

Bij het Meander Medisch Centrum in Amersfoort erkennen ze de problematiek. "De gemiddelde doorlooptijd van een behandeling op de spoedeisende hulp is zo'n 2,5 uur", schrijft het ziekenhuis, die deze tijdsduur normaal vindt. Langer dan 2,5 uur wachten noemt het ziekenhuis lang. En ook lang wachten moet daar soms: "Bij complexe problematiek en piekdrukte kan dit echter oplopen."
Als oorzaken van die piekdrukte noemt het ziekenhuis bijvoorbeeld griep, longontstekingen en gladheid.

DRUKKE DAGEN

Er zijn piekmomenten waarop het extra druk is op de spoedeisende hulp. Vooral op maandag-, donderdag- en zaterdagavond is het aanpoten voor het personeel, vertelt Victor de Ridder van het UMC. Het St. Antonius noemt ook de vrijdagavond als een druk moment. Als er dan ook nog eens een epidemie is, zoals de griepgolf begin dit jaar, zitten de verpleegkundigen soms met de handen in het haar. Tijdens de griepepidemie waren de bedden in het ziekenhuis bezet, wat betekent dat patiënten langer op de spoedeisende hulp blijven liggen. Dat zorgt voor opstopping in de doorstroming en zo lopen de wachttijden op.

WAAROM LANG WACHTEN

De respondenten geven in de enquête van RTV Utrecht aan graag te willen weten waarom ze lang moeten wachten. Niet iedereen krijgt die duidelijkheid. Zestig procent van de ondervraagden weet niet waarom het wachten lang duurt. "Je wil weten waar je aan toe bent en of er iets ernstigs met je aan de hand is", zegt Marleen Kramer uit Veenendaal. "Ik had net een auto-ongeluk gehad, dan ben je erg kwetsbaar." Volgens Maurice Beekwilder, afdelingshoofd van de spoedeisende hulp bij het St. Antonius werkt het ziekenhuis aan een applicatie die patiënten informeert over de wachttijden en de reden van de wachttijd. ''We kijken nu wat de mogelijkheden zijn, maar in de meest ideale situatie ziet de patiënt gepersonaliseerde informatie zodat er meteen duidelijkheid is.''

MEER PERSONEEL

Volgens Victor de Ridder van het UMC kijkt het ziekenhuis of er extra personeel kan worden aangenomen, vooral om de piekmomenten op te vangen. Simone Smaling van het St. Antonius ziet dat ook als een goede oplossing. ''Ik wil iedereen oproepen om bij ons te komen solliciteren. Het is een prachtig vak, ik zou echt niets anders willen doen.''

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.