DocU: De schok van het nieuwe, 50 jaar NS huisstijl

UTRECHT - 'NS is geel geworden, actief, krachtig, modern, opvallend, hip zelfs' Dit kopte de krant toen de Nederlandse Spoorwegen haar huisstijl bekend maakte in 1968. In de jaren 60 was de term huisstijl een betrekkelijk onbekend fenomeen. Het maken van een huistijl was toen overgewaaid uit Engeland en Amerika en de NS was het eerste staatsbedrijf in Nederland dat een huisstijl toepaste.
In de documentaire 'Een Tijdloos Ontwerp, 50 jaar NS huisstijl' vertellen de betrokkenen van toen hoe het inmiddels beroemde logo tot stand is gekomen. Drs. Geurt Hupkes (1928) werkt bij de verlieslijdende NS als hij over het begrip huisstijl hoort en bedenkt dat dat precies is wat de Nederlandse Spoorwegen nodig hebben. Er wordt een werkgroep opgericht en die gaat voortvarend aan de slag. Ze vragen verschillende bureaus en ontwerpers om een logo te ontwikkelen en kiezen voor het ontwerpbureau Teldesign. Hupkes heeft regelmatig contact met de jonge ontwerper Gert Dumbar die voor deze klus speciaal uit Engeland is aangetrokken. Hupkes geeft hem het volgende mee: "Het gewenste bedrijfsbeeld moest zijn eigentijds, mannelijk, niet ambtelijk, accuraat en dynamisch."
Dumbar (1940) heeft net zijn opleiding op het Royal College of Art in Londen afgerond en staat aan het begin van zijn carrière als hij de grootste huisstijlopdracht tot dan toe in Nederland krijgt. Meer dan 1800 schetsen zijn er nodig om tot het definitieve logo te komen. Alle stukken liggen in het Haags gemeentearchief en Dumbar ziet het orgineel weer voor het eerst in 50 jaar. Dumbar: "Dit komt over 300 jaar in het Rijksmuseum te hangen"
Het meest opvallende en essentiële onderdeel van de huisstijl is het kleurenpalet dat ontwerper Dumbar kiest. Warm geel met de steunkleuren blauw en grijs. Een geheel gele trein, dat was nog nooit eerder vertoond. De kleur geel wordt unaniem en enthousiast ontvangen binnen NS, behalve door de machinisten want die wilden niet in een gele banaan of kanarie rijden. Dumbar: "De schok van het nieuwe, dat was het eigenlijk."
Wibo Bakker is gepromoveerd op de ontwikkeling van huisstijlen in Nederland tussen 1960 en 1975. Tegenwoordig doceert hij Industrieel design op de Xi'an Jiaotong-Liverpool University in China. Bakker: "Een typisch beeld van de jaren 60, een heel optimistische tijd over de vooruitgang in de samenleving"
Het spoorwegmuseum besteedt ook aandacht aan het jubileum met een speciale tentoonstelling in de eerste gele treinwagon. Conservator Evelien Pieterse is verantwoordelijk voor de inhoud van de tentoonstelling. Eén van haar favoriete objecten is het gele hoedje dat in de jaren '90 werd gedragen door de servicemedewerksters. Pieterse: "Iedereen is jaloers, wil zo'n hoedje op. Dat snap je."
De documentaire 'Een Tijdloos Ontwerp, 50 jaar NS huisstijl' wordt op Tweede Pinksterdag uitgezonden op RTV Utrecht en is mede mogelijk gemaakt door Het Spoorwegmuseum.

"De schok van het nieuwe" - Documentaire over 50 jaar huistijl van de Nederlandse Spoorwegen

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.