Weer miljoenentegenvaller Utrechtse tramlijn: "Projectrisico's werden niet ingecalculeerd"

© RTV Utrecht
UTRECHT - De vernieuwing van het tramtraject tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein gaat mogelijk meer kosten dan tot nu toe werd begroot. Naar verwachting is er bovenop de begrote 141 miljoen euro nog eens 15 tot 20 miljoen euro nodig. Gedeputeerde Straat is onaangenaam verrast.
Volgens de gedeputeerde Dennis Straat is de spoorsector sinds 2016 aanzienlijk veranderd. "Zo is de economie enorm aangetrokken. Voor dit soort ingewikkelde projecten is het aantal partijen dat het kan uitvoeren beperkt. Als de economie aantrekt en de vraag toeneemt, dan gaat de prijs omhoog", aldus Straat tegen RTV Utrecht.
Maar er speelt nog meer. "Het budget is namelijk ook ontoereikend op een aantal andere punten. Zo zijn een aantal technische zaken uitgezocht en daar blijken meerkosten aan te zitten. Ook de strakke planning vraagt om wijzigingen in de dienstregeling en dat er in het weekend en in de avond doorgewerkt kan worden. Dat zat niet goed in het budget en hadden we in 2016 niet goed voorzien."

PROJECTRISICOS

Straat erkent dat de provincie in 2016 het budget strak heeft gebudgetteerd. "Ik heb geconstateerd dat er op die 141 miljoen euro helemaal geen marges zitten voor projectrisico's. Die zijn in 2016 gewoon niet in het kostenplaatje opgenomen."
Of er fouten zijn gemaakt, wil hij niet zeggen. Straat wil in ieder geval alles in het werk stellen om het bedrag voor de meerkosten omlaag te krijgen. "We gaan de komende tijd kijken wat we kunnen doen om te bezuinigen. Nu is het vooral belangrijk dat iedereen weet dat het gewoon duurder wordt."
Eerder werd duidelijk dat de trams en de trambaan op het tracé Nieuwegein-Zuid en IJsselstein na ruim dertig jaar nodig toe zijn aan vervanging.
Eerder werd duidelijk dat de trams en de trambaan op het tracé Nieuwegein-Zuid en IJsselstein na ruim dertig jaar nodig toe zijn aan vervanging. © Bonaber, Wikipedia

VERNIEUWING

Eerder werd duidelijk dat de trams en de trambaan op het tracé Nieuwegein-Zuid en IJsselstein na ruim dertig jaar nodig toe zijn aan vervanging. Vanwege nieuwe trams die lager zijn, moeten alle haltes langs de trambaan verlaagd en verlengd worden. Daarnaast wordt de huidige trambaan gekoppeld aan de Uithoflijn.
Bovendien gaat er mogelijk nog eens 7 miljoen euro extra naar de vernieuwing van het centrum van Nieuwegein. De gemeente wil dat daar een volwaardig ov-knooppunt komt. Om dit mogelijk te maken, moet er onder andere geïnvesteerd worden in een nieuw busstation en in het verleggen van wegen en kruisingen van de trambaan.
De extra kostenpost is opnieuw een financiële tegenvaller. Eerder werd bekend dat de realisatie van de Uithoflijn 84 miljoen euro duurder wordt dan eerder werd begroot.
In juni wordt er meer duidelijkheid verwacht over de eventuele meerkosten van het project. Het bedrag komt voor rekening van de provincie.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.