RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

Regio Utrecht ziet investeringen in OV wel zitten

PROVINCIE UTRECHT - Een tweede intercitystation, een snellere tramlijn of misschien zelfs een metro. Er moet nu echt iets gebeuren om Utrecht bereikbaar te houden, zeggen gemeente en provincie. Utrecht Science Park en Bunnik zijn in ieder geval al enthousiast over de plannen. Bunnik wil dat intercitystation wel hebben.

"Ja, ik ben hartstikke blij", zegt wethouder Jorrit Eibersen. "Ik vind het knettergaaf dat ook Bunnik genoemd wordt in deze plannen. Ook omdat de gemeenteraad de afgelopen twee jaar heeft nagedacht over wat wij graag willen. Eťn van de elementen is dat we meer gebruik willen gaan maken van station Bunnik Science Park om ervoor te zorgen dat Utrecht Oost op een fatsoenlijke manier ontsloten wordt."

Met de fiets ben je in een minuut of zeven van Station Bunnik op de Uithof, zegt de wethouder. Nu parkeren mensen hun auto in het dorp en fietsen vandaar naar de Uithof. Die overlast kan verdwijnen als er betere aansluitingen en betere voorzieningen zijn op het station.

BILTHOVEN

Of Bunnik de gewenste upgrade krijgt is nog lang geen uitgemaakte zaak. De plannenmakers spreken van een tweede intercitystation aan de oostkant van Utrecht en dat zou net zo goed Utrecht Lunetten of Station Bilthoven kunnen zijn. De gemeente De Bilt zegt de "problematiek van het haperend verkeer ook dagelijks te zien". Station Bilthoven zou dus prima een grotere rol kunnen krijgen als knooppunt voor openbaar vervoer. De gemeente zegt met alle plezier een bijdrage te leveren aan het Programma U Ned.

BINNENLANDSE ZAKEN

De Utrechtse Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk zei†dat de stad al sinds 2010 in gesprek is met het Rijk over verbeteringen aan het openbaar vervoer en dat†het wat haar betreft acht verloren jaren zijn. Het†ministerie van Binnenlandse Zaken reageert nu in ieder geval positief op het voorzetje dat zij geeft met gedeputeerde Dennis Straat van de Provincie Utrecht. Het ministerie noemt U Ned "een†goede basis om in gesprek te gaan over lange termijn ontwikkeling."

"Vraag naar woningen in Utrecht groot en groeit", schrijft het ministerie in een reactie. "We zien ook dat het op gebied van mobiliteit kan gaan knellen." Na een overleg volgende week over het openbaar vervoer rond de stad, volgen nog meer afspraken, aldus het ministerie.

INFRASTRUCTUUR

Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur schuift aan bij dat overleg. Ze zegt dat in het regeerakkoord al is afgesproken aan de slag te gaan met het vervoer rond de stad.†"Utrecht is de draaischijf van Nederland. Dus een belangrijk knooppunt. In het regeerakkoord staat niet voor niets de ambitie van dit kabinet om aan de slag te gaan met een betere OV-verbinding voor Utrecht, die ook dient als alternatief voor Utrecht CS. In december vorig jaar is met Utrecht gesproken om na te denken over een integraal programma. Binnenkort vervolgen we dat gesprek."

MILJARDEN

In het vandaag gepresenteerde†mobiliteitsplan houden gemeente en provincie rekening met forse investeringen, die makkelijk in de miljarden kunnen lopen. Het is nog te vroeg voor concrete toezeggingen, maar ze kunnen in ieder geval wel rekenen op de steun van regeringspartij D66, zegt Kamerlid Rob Jetten.

"De eerste stap is†nu door Utrecht zelf gezet door een concrete visie neer te leggen†hoe we Utrecht goed bereikbaar kunnen houden. Wij gaan daar gewoon vanuit het kabinet aan bijdragen door samen onderzoeken te doen†naar de haalbaarheid van die plannen, maar ook door samen te kijken naar hoe je daadwerkelijk gaat investeren†in bijvoorbeeld een nieuw treinstation, maar ook in nieuwe lightrailverbindingen. Want dat is - denk ik - wel de manier om Utrecht op lange manier bereikbaar te houden."

GEEN MOMENT TE VROEG

Voor directeur Jan Henk van der Velden van het Utrecht Science Park komen de plannen†"geen moment te vroeg". Zeker nu de tramlijn naar de Uithof flinke vertraging oploopt, is acute actie nodig, vindt hij. Op langere termijn moet een nog veel grotere slag worden gemaakt.

"Uiteindelijk zullen de planologen en deskundigen een afweging moeten maken over precieze locaties en exacte keuzen. Alleen ťťn ding is duidelijk, dat in dergelijke oplossingen heel fors geÔnvesteerd moet worden en dat daar ook een appťl aan Den Haag moet worden gedaan om daar ook aan bij te dragen."


Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.

Lees ook




Nieuwsoverzicht