Utrechter krijgt geen vergoeding van NS omdat hij niet kon zitten

© ANP
UTRECHT - Iemand die een treinkaartje koopt, koopt daarmee niet het recht op een zitplaats. Dat heeft de Rechtbank Midden-Nederland bepaald. De zaak kwam aan het rollen door onder meer een man uit Utrecht, die een vergoeding wilde van de NS omdat hij vaak moest staan in de trein.
De man spande een procedure aan tegen de Nederlandse Spoorwegen omdat hij van mening is dat reizigers met een geldig vervoersbewijs in beginsel recht hebben op een gegarandeerde zitplaats. De rechtbank Midden-Nederland heeft bepaald dat reizigers recht hebben om vervoerd te worden en geen gegarandeerde zitplaats kunnen claimen.
De Utrechter reist voor zijn werk op het traject Utrecht - Amsterdam Zuid. Tussen 7 en 25 november 2016 heeft hij bijgehouden hoe vaak hij geen zitplaats had. Van de 24 reizen paste hij naar eigen zeggen vanwege drukte 5 keer niet in de trein en had hij 11 keer geen zitplaats.
Volgens de rechtbank geeft het kaartje recht op vervoer. De wijze waarop dat vervoeren gebeurt staat niet in de wet omschreven. Dat de NS de verwachting wekt dat iedere reiziger recht heeft op een zitplaats is niet juist.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.