NS negeert protesten tegen extra kosten voor opladen ov-chipkaart bij balie

Archief.
Archief. © ANP
PROVINCIE UTRECHT - De NS trekt zich niks aan van protesten tegen een toeslag voor mensen die hun ov-chipkaart willen laten opladen bij een servicebalie. De directie van het bedrijf nam vandaag een petitie van 12.000 handtekeningen tegen dat plan in ontvangst, maar liet daarna weten toch ermee door te gaan.
Vanaf maandag 2 juli moeten mensen die hun saldo opladen bij een servicebalie 50 cent extra betalen. De NS wil klanten zo motiveren om zelf hun chipkaart op te laden bij de automaat of online. Alleen rolstoelgebruikers, reizigers ouder dan 75 jaar of reizigers met een visuele beperking hoeven de toeslag niet te betalen.
NS-directeur Koen Sueters is voorstander van het plan omdat de servicebalies volgens hem relatief duur zijn: "De servicebalie is een erg kostbaar kanaal voor simpele transacties, terwijl er goede alternatieven zijn. Dat is zonde." Als minder mensen gebruik maken van de servicebalie om hun ov-chipkaart op te laden, zouden de medewerkers andere taken kunnen verrichten, zo is de gedachte.
FNV Spoor is niet blij met het plan. De vakbond vreest voor agressie tegen de NS-medewerkers die de extra kosten moeten gaan uitleggen. Christa Burger van FNV Spoor noemt het plan klantonvriendelijk: "De reiziger is nu de dupe. Als je om wat voor reden dan ook niet aan de automaat kan opladen en je komt aan de balie dan krijg je dus een verkapte boete." Ook vreest de vakbond dat de functie van medewerker van de servicebalie langzaamaan zo wordt uitgekleed dat die kan worden weggesaneerd.
Volgens de vakbond zijn er een boel mensen die wel bij de servicebalie hun ov-chipkaart moeten opladen: toeristen die geen Nederlands spreken bijvoorbeeld, of mensen die de automaat niet begrijpen.
Vandaag bood de vakbond 12.000 handtekeningen tegen het plan aan bij de directie van de NS. De handtekeningen waren afkomstig van reizigers en NS-medewerkers. De directie besloot de petitie echter te negeren. Christa Burger van FNV Spoor noemt dat teleurstellend: "We zijn gehoord maar er is niet geluisterd."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.