ProRail brengt bomen langs spoor in kaart en kapt waar nodig

© RTV Utrecht / Joost Danvers
PROVINCIE UTRECHT - ProRail gaat beter op het snoeien van bomen en ander groenonderhoud langs de rails letten. De spoorbeheerder in Utrecht wil daarmee voorkomen dat treinen worden tegenhouden door vallende takken en omwaaiende bomen. Waar nodig worden takken gesnoeid of zelfs bomen en strakken volledig verwijderd.
Het treinverkeer wordt ongeveer elke twee jaar ernstig gehinderd door een storm waardoor veel bomen omvallen. Bovendien wordt elke week wel ergens in Nederland een traject stilgelegd omdat er takken in de bovenleiding of op de spoorbaan zijn gekomen of blaadjes op de rails liggen. Eens per maand leidt dat zelfs tot een flinke verstoring van de dienstregeling.
Het spoorbedrijf laat nu van 7.000 kilometer spoor in kaart brengen hoe de directe omgeving eruit ziet. Zo moet duidelijk worden of bomen langs de rails een risico vormen voor de spoorbaan of voor de bovenleiding. ProRail zet onder meer drones in.
Volgens ProRail staan in een straal van dertig meter rond het spoor gemiddeld zo'n 150 tot 200 bomen. In totaal analyseert het bedrijf ongeveer een miljoen bomen. ProRail wijst op de Spoorwegwet, waarin staat dat een spoorlijn aan weerskanten tot elf meter vrij moet zijn van bomen.
In theorie mag het bedrijf in die zone alle bomen kappen, maar dat vindt ProRail volgens een woordvoerder "maatschappelijk niet wenselijk". Overigens worden voor iedere boom die het veld moet ruimen ergens anders twee bomen geplant.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.