Utrecht wil toch stadsboulevard op Kardinaal de Jongweg

© RTV Utrecht
UTRECHT - De Kardinaal de Jongweg in Utrecht moet toch een stadsboulevard worden. Dat blijkt uit antwoorden van het Utrechtse college op vragen van de oppositie over de voorjaarsnota. Een jaar geleden werd dat plan nog van tafel geveegd.
Het vorige college wilde de vierbaansweg, een belangrijke toegangsweg voor het oosten van de stad, ingrijpend aanpakken. Er was al een bedrag van 19 miljoen euro gereserveerd, maar dat geld bleek bij nader inzien nodig voor de aanpak van de Noordelijke Randweg bij Overvecht. Een grote meerderheid in de Utrechtse raad wilde dat die weg verdiept word aangelegd, zodat de overlast in de wijk afneemt. Om dat te realiseren werd het spaarpotje voor de Kardinaal de Jongweg aangesproken.

"ONZINNIG PLAN"

Het nieuwe college van Utrecht schrijft nu dat ze op zoek wil naar geld om de Kardinaal de Jongweg alsnog om te bouwen. CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren, indertijd al tegenstander, maakt zich desondanks weinig zorgen. "De verbouwing van de Kardinaal de Jongweg is een onzinnig plan. Dit college heeft veel ambities die veel geld kosten. Dat geld gaan ze niet allemaal vinden. En dan zijn er veel van die ambities belangrijker dan het verbouwen van de Kardinaal de Jongweg."
Ook de VVD vindt de verbouwing van de Kardinaal de Jongweg een onzalig plan. "Wij geven het geld liever uit aan verkeersveiligheid", zegt fractievoorzitter Dimitri Gilissen.

"GEEN BESTAAND PROBLEEM"

De vraag aan het college werd gesteld door Tim Schipper van de SP. "Ik moet er niet aan denken dat de Kardinaal de Jongweg versmald wordt van vier naar twee rijbanen. Wij willen dat niet, want je lost daar geen bestaand probleem mee op", zegt hij in een reactie.
"Bovendien zou ik niet weten waar het college het geld vandaan moet halen", aldus Schipper. "Er is nu al 90 miljoen nodig voor het oplossen van achterstallig onderhoud in de openbare ruimte. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan onderhoud aan bruggen. Dus als er geld gevonden wordt, dan zou dat eerst naar het achterstallig onderhoud moeten."

'T GOYLAAN

De plannen voor de Kardinaal de Jongweg zijn vergelijkbaar met de 't Goylaan, die al is omgebouwd tot stadsboulevard. De doorgaande weg in Hoograven werd van vier naar twee banen versmald.
Zo ontstond er meer ruimte voor fietsers en voetgangers, maar sindsdien staan er regelmatig lange files op de Waterlinieweg. Als het verkeerslicht op rood staat worden auto's daar opgevangen. Ook rond het Europaplein staat het regelmatig muurvast, doordat de doorstroming hapert.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.