Zo ziet de Utrechtse Voorstraat er straks uit als fietsstraat

Links een impressie van de nieuwe Voorstraat, rechts de vernieuwde Wittevrouwenstraat.
Links een impressie van de nieuwe Voorstraat, rechts de vernieuwde Wittevrouwenstraat. © Gemeente Utrecht
UTRECHT - De gemeente Utrecht heeft een plan ontwikkeld voor de herinrichting van de Voorstraat en Wittevrouwenstraat. Zoals bekend worden het fietsstraten met rood asfalt, waarbij het verkeer voorrang heeft op de zijstraten. De werkzaamheden gaan begin volgend jaar van start.
Fietsers en auto's gaan straks over dezelfde rijbaan. De stoep wordt minimaal 2,5 meter breed, er komt meer ruimte voor groen en na de herinrichting rijden de buslijnen 7 en 55 niet meer door de Voorstraat en Wittevrouwenstraat, maar over de busbaan. Het ontwerp vind je hier.
Een fietsstraat is een straat die ingericht is als fietsroute. Autogebruik is toegestaan, maar wordt beperkt door het karakter en de inrichting van de fietsstraat. Onder mee rde Koekoekstraat, Merelstraat, Cremerstraat, Maliesingel en Leidseweg in Utrecht zijn de afgelopen jaren al fietsstraten geworden.

TE SMAL

Dagelijks maken volgens de gemeente 16.500 fietsers gebruik van de Wittevrouwenstraat en Voorstraat. Ze ervaren de rijbaan nu als te smal in combinatie met bussen, vrachtwagens en auto's.

VOETGANERS EN MINDER VALIDEN

Voetgangers en minder validen hebben daarnaast op veel plaatsen te weinig ruimte door de vele obstakels en  te smalle stoepen. Dit leidt ertoe dat mensen met bijvoorbeeld een kinderwagen of rollator moeten uitwijken naar het fietspad.
De afscheiding (verhoging) tussen het fietspad en de rijbaan voor fietsers richting de Biltstraat geeft fietsers soms een veilig gevoel maar fietsers kunnen er ook lastig door uitwijken. De Wittevrouwenstraat en Voorstraat zijn nu ook vooral ingericht op doorstroming van het verkeer en op parkeren en nauwelijks op een prettig verblijf, stelt de gemeente.
De oversteekbaarheid op de kruispunten is slecht en ook het oversteken van de busbaan bij de Neude is lastig. De toegankelijkheid van de stoepen en de oversteekbaarheid van de straten wordt op meerdere plekken belemmerd door lange aaneengesloten rijen geparkeerde auto's. Deze knelpunten leiden tot verkeersonveilige situaties, staat in het plan van de gemeente.

UITWERKEN MET BELANGHEBBENDEN

De komende maanden gaat de gemeente samen met belanghebbenden het ontwerp verder uitwerken. Tijdens één of meer bijeenkomsten komt onder meer de invulling van de zogenoemde functiestrook aan bod. Er wordt dan besproken waar functies als fietsparkeren, autoparkeren, laden/lossen, terrassen en groen het best tot hun recht komen.

FIETSPARKEREN

Utrecht gaat verder meer fietsparkeerplekken in de stad ontwikkelen. Deze maand is al een buurtstalling op het Jansveld geopend met 120 plekken. Bezoekers kunnen volgend jaar hun fiets ook kwijt in de nieuwe fietsenstalling onder het oude postkantoor op de Neude.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.