Files meestal niet door vrachtwagens, aantal incidenten stijgt wel

© RTV Utrecht / Anita Sara Nederlof
PROVINCIE UTRECHT - Files worden vrijwel altijd veroorzaakt door dagelijkse drukte en niet - zoals vaak gedacht - door ongelukken met vrachtwagens. Dat blijkt uit onderzoek van onder meer Rijkswaterstaat. Ongelukken met personenauto's en motoren veroorzaken tien keer vaker een file dan vrachtwagens.
"Als je kijkt in de totaliteit. Dan sta je eigenlijk in 80 tot 90 procent van de gevallen stil, puur omdat het druk is op de weg", zegt Diederik Fleuren van Rijkswaterstaat. "En slechts een klein percentage, ongeveer 1 tot 1,5 procent, wordt veroorzaakt door een incident met vrachtwagens. Een ongeluk of een pechgeval."
Buitenlandse truckers veroorzaken relatief veel ongelukken

STIJGING INCIDENTEN MET VRACHTWAGEN

Volgens Rijkswaterstaat neemt het meldingen van een incident met een vrachtwagen wel sterk toe. In driekwart van de gevallen gaat het om een pechgeval, de overige kwart betrof een ongeluk.
Een ongeluk met een vrachtwagen is overigens vaak niet de schuld van de vrachtwagenchauffeur, menen veel truckers. "Neem asociaal gedrag van anderen", zegt vrachtwagenchauffeur Ton de Korte bijvoorbeeld. "Mensen die niet begrijpen dat een vrachtwagen meer remweg nodig heeft." Zijn collega Jan Hoogendoorn beaamt dat. Hij ziet geregeld mensen die vlak voor een rood kruis hun auto er nog even tussengooien.

BUITENLANDSE CHAUFFEURS

Wat verder opvalt in de cijfers, is dat het aandeel van buitenlandse vrachtwagenchauffeurs relatief hoog is bij de ongelukken. In veertig procent van de gevallen zat een niet-Nederlandse chauffeur achter het stuur, terwijl maar 13 procent van de vrachtwagenchauffeurs een buitenlands kenteken heeft.
Volgens trucker Simon Hilberdink hebben bijvoorbeeld Roemenen en Polen een andere rijstijl. "Die hebben hele onverwachte acties op de weg. Met parkeren, invoegen, maar ook de snelheid ineens loslaten. Dat zijn zaken die je bij de Hollandse collega's niet ziet."

ZWARTEPIET

Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland ( TLN) noemt de stijging van het aantal ongelukken verontrustend en pleit ervoor dat de overheid laat onderzoeken wat de oorzaken zijn.
"Om de zwartepiet neer te leggen bij buitenlandse chauffeurs zonder dat er gedegen onderzoek is gedaan, is te makkelijk. Wij vinden het onderscheid niet relevant en doen graag mee aan een onderzoek naar de oorzaken, want de impact van zulke ongelukken is groot", zegt een woordvoerder van TLN.
Bij ongevallen met een vrachtwagen is meestal sprake van een ravage op de weg, schade aan wegdek en vangrail en bovendien moet de lading vaak worden opgeruimd.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.