RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

Nog meer zorgen bij mariniers: door markt wordt flexibiliteit in Vlissingen duur

1/4
DOORN - De slagkracht van het Korps Mariniers staat onder druk, door een zogenoemd DBFMO-contract. Als de verhuizing naar de nieuwe kazerne in Vlissingen doorgaat, geven de mariniers hiermee niet alleen de bouw van de kazerne uit handen aan een marktpartij, maar ook de dagelijkse gang van zaken. En daar heeft het personeel geen goede ervaringen mee.

Zorgen over de contractvorm van de kazerne in Vlissingen.


DBFMO

Je kunt een kazerne laten ontwerpen en bouwen. En dan vervolgens de dagelijkse gang van zaken als schoonmaak, ICT en beveiliging zelf regelen. Maar bij DBFMO combineer je dat allemaal. In een contract leg je vast hoe een marktpartij het ontwerp, de bouw, de financiŽn, het onderhoud en de exploitaitie regelt. Vaak voor de komende dertig jaar.

De Kromhoutkazerne in Utrecht is met zo'n contract gebouwd.†Voor†Defensie is dat voor het eerst.†Volgens Marc de Natris, voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Marineofficieren, is dat geen succes:†"Het zou me niks verbazen als Defensie†bij de Kromhoutkazerne honderden miljoenen duurder†uitkomt, als je over†dertig jaar kijkt".

In Utrecht zorgt ook een marktpartij voor alles. De Natris: "Dan krijg je de rare situatie dat de bitterballen ineens niet 10 euro kosten, maar dat een schaaltje vele tientallen euro's kost. Met als gevolg dat er geen receptie meer wordt gehouden op de Kromhoutkazerne, omdat het te duur is".


Kromhoutkazerne in UtrechtKromhoutkazerne in Utrecht |

ONVREDE

Mariniers vrezen dat als de Zeeuwse kazerne aangepast moet worden voor nieuwe dreigingen en ontwikkelingen, dat dat flink duurder wordt. Want het staat niet in het contract. Uit interne documenten blijkt de onvrede. "De Kromhout is een kantoorkazerne, geen operationele marinierskazerne waar mariniers continu aanpassen aan nieuwe werkelijkheden. Mariniers in een marktkeurslijf dwingen gaat onherroepelijk ten koste van hun unieke amfibische slagkracht".

SUCCES

Toch is DBFMO niet altijd een drama. Het heeft succes, volgens Cobouw-journaliste Ingrid Koenen. De overheid is vaak 3 tot 5% goedkoper uit, omdat alle specialismes beter met elkaar rekening houden. "Je kunt je voorstellen dat als iets veel onderhoud vraagt en je daar de slimste bouwmanier voor gebruikt, dat dat over tientallen jaren goedkoper is".

Ministerie van FinanciŽnMinisterie van FinanciŽn | Foto: Rijksoverheid

Het Ministerie van FinanciŽn was het eerste grote DBFMO-project van de Rijksoverheid. Volgens het Ministerie gaat dat 15% schelen†in de kosten. En de markt zorgt voor een efficienter en innovatiever gebouw. Koenen: "Het functioneert als een ministerie en ik hoor geen enorme klachten. Ik heb alleen weleens ambtenaren horen piepen dat de verwarming op 19 graden stond, omdat dat in het contract stond."

Koenen schrijft veel over de contractvorm. "Je moet heel goed nadenken wat je wilt en hoe dat op de lange termijn gaat. Maar dat is bij een normaal bouwcontract ook. Een traditioneel contract lost die problemen niet persť op." Maar mariniers weten al dat ze in†dertig jaar veel verandering vragen. En dus is Koenen duidelijk: "Dan ligt het niet†voor de hand dat je een DBFMO-contract kiest."

MARKTPRIJZEN

Volgens de voorzitter van Marineofficieren is het klip en klaar. "Je vergeet altijd iets. Dan krijg je een stevige rekening gepresenteerd. Dus dat gaat zeker gebeuren."

De overheid doet altijd een meerwaardetoets, als nieuwe projecten duurder dan 60 miljoen euro worden. Daaruit moet blijken of het door de markt exploiteren of het†zelf exploiteren voordeliger is. In het geval van Vlissingen is voor DBFMO gekozen.†Voordeel is dat de kazerne na dertig jaar in nieuwstaat moet worden opgeleverd.

De Natris is sceptisch: "In 2012 moesten we bezuinigen. We hadden niet de financiŽn om het zelf te bekostigen. Als we genoeg geld hadden, dan hadden we het zelf betaald. Maar nu doen we het zo, dan wordt de rekening over†dertig jaar uitgesmeerd."

Meer nieuws over de marinierskazerne vindt u in onze tijdlijn.


Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.

Lees ook




Nieuwsoverzicht