Klanten van Ziggo in Amerongen al dagen zonder tv en internet na blikseminslag

© RTV Utrecht / Dennis van Ommeren
AMERONGEN - Zo'n vijfduizend klanten van Ziggo in Amerongen zitten al sinds donderdag zonder televisie, internet en telefonie. Blikseminslag is de oorzaak.
Op meerdere plekken sloeg de bliksem in. Een verdeelstation aan de Burgwal vloog daardoor in brand. De brand was zo hevig dat van binnen alles is weggesmolten. Het station is niet meer bruikbaar. Er wordt daarom nu geprobeerd een omleiding aan te leggen, zodat om het station heen gewerkt kan worden.
Naast het station zelf, zijn ook tientallen verbindingen kapot gegaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om zekeringen die gesprongen zijn en kapotte voedingen. Die moeten allemaal handmatig gemaakt worden door een monteur.

GLASVEZELKABEL IN HET BOS

In het Amerongse Bos werd ook nog eens een glasvezelkabel geraakt door de bliksem. Die kabel is kapot, maar eerst moet de exacte locatie van het probleem achterhaald worden. Pas daarna kunnen graafmachines en kranen aan de slag en kan de kabel vervangen worden.
Ziggo spreekt van een complexe storing en zegt dat de problemen daarom niet snel opgelost kunnen worden. Wanneer heel Amerongen weer televisie, internet en telefonie heeft, is nog niet duidelijk.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.