"Rabobank en Campina zijn Liegebeesten"
UTRECHT - Rabobank en Campina is een twijfelachtige eer ten deel gevallen. De bedrijven uit Utrecht en Amersfoort zijn genomineerd voor de titel Liegebeest van het Jaar, een internetverkiezing van Wakker Dier.
De dierenwelzijnsorganisatie vraagt hiermee aandacht vraagt voor leugenachtige claims en misleiding in de voedingsindustrie. Ook Albert Heijn, Jumbo en ECOstyle zijn genomineerd.
RABOBANK
Rabobank in Utrecht heeft volgens Wakker Dier veel te veel praatjes in een verduurzamingscampagne met bijbehorende tv-spot. "Hierin pretendeert de bank dat ze de voedingssector wil verduurzamen. In werkelijkheid investeerde de bank tussen 2012-2017 voor miljarden euros in onder andere megastallen."
CAMPINA
Het Amersfoortse Campina kan de titel van Liegebeest verwerven met zuivelpakken waarop staat dat de koeien op een verantwoorde manier zo oud mogelijk worden. "Terwijl melkkoeien meestal voor hun zesde verjaardag naar de slacht gaan vanwege gezondheidsproblemen", klaagt Wakker Dier.
ALBERT HEIJN
'Regerend kampioen' Albert Heijn maakt kans zijn titel te prolongeren. "AH bluft over de leefomstandigheden van haar Premium Eendenborst. Maar het vlees is afkomstig van doorgefokte plofeenden, die nooit buitenkomen en geen zwemwater krijgen", stelt Wakker Dier. AH 'won' vorig jaar met een product van industrievarkensvlees, serranoham, waarvan was gesuggereerd dat het kwam van varkens in de wei.
JUMBO
Jumbo Foodmarkt is genomineerd met de verkoop levende kreeft. "De supermarktketen adviseert om die kreeft een half uur in het vriesvak te leggen voordat deze levend wordt gekookt. Ze houdt haar klanten voor dat de kreeft hierdoor wordt verdoofd. Maar invriezen is geen bewezen verdovingsmethode", zegt Wakker Dier.
ECOSTYLE
Diervoeding van het merk ECOstyle is kanshebber vanwege de merknaam. Het product is volgens Wakker Dier niet biologisch, zoals de naam doet vermoeden, maar gemaakt van industrievlees. Alleen de kruiden zouden biologisch zijn.