Utrechtse Galecopperbrug zelfde constructie als rampbrug Genua: "Maar alles is veilig"

© RTV Utrecht
UTRECHT - De Galecopperbrug in Utrecht is als enige in Nederland gedeeltelijk op dezelfde manier gebouwd als de rampbrug in het Italiaanse Genua. Het brugdek hangt ook hier aan slechts een paar tuien, draden die schuin van de top naar het brugdek lopen. Toch is er geen enkele zorg over de veiligheid.
Gisteren kwam het schokkende bericht naar buiten dat in Genua een brugstuk van 200 meter tientallen meters naar beneden stortte. 39 mensen zijn omgekomen en gevreesd wordt dat het dodental nog verder zal oplopen.

TUIDRADEN

Het brugdek van deze overspanning was opgehangen aan zeer weinig zogenoemde tuidraden. En dat geldt ook voor de Galecopperbrug, de verbinding van snelweg A12 over het Amsterdam-Rijnkanaal. Andere tuibruggen hebben een hele serie tuidraden, maar bij de brug in Genua en de Galecopperbrug zijn het er maar enkele per mast.
Toch is de Utrechtse brug niet ter vergelijken met zijn Italiaanse evenknie. "Allereerst was de brug in Genua van beton, deze is van staal", legt Frank van Dooren van Rijkswaterstaat uit. "Ten tweede bestaan de liggers van de Galecopperbrug uit één stuk, terwijl die in Genua in losliggende delen is gebouwd."

VEILIG

Volgens Rijkswaterstaat is de Utrechtse brug, die in de jaren '70 werd gebouwd, in uitstekende staat. "Deze brug is absoluut veilig", aldus Van Dooren. "In 2015 is 'ie nog volledig versterkt. Bovendien wordt de brug continu in de gaten gehouden door inspecties, dus we hoeven ons echt geen zorgen te maken."
Rijkswaterstaat legt de verschillen en overeenkomsten tussen rampbrug Genua en Galecopperbrug uit.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.