Stedin frustreert buurtproject zonne-energie

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
UTRECHT - Buurtstroomprojecten in Utrecht zijn ontevreden met Stedin. De netbeheerder komt afspraken niet na en sluit zonnepanelen veel te laat aan op het net, luidt de kritiek.
Energie-U trekt nu aan de bel. Dat is een energiecoöperatie van Utrechters die duurzame energie thuis, in hun buurt en in de stad promoten en realiseren. In het Utrechtse Griftkwartier is in juli een buurtproject opgeleverd met ruim tweehonderd zonnepanelen. Die produceren inmiddels volop stroom. De energiemeter ontbreekt echter. En dat is schadelijk voor de buurtbewoners. Zij hebben gezamenlijk geïnvesteerd in de zonnepanelen, maar krijgen nu geen rendement op hun investering.

GEEN AANSLUITING

Volgens directeur Sander Willemsen van Energie-U is dit project geen uitzondering. "We zien vaker dat Stedin zijn afspraken niet nakomt, en monteurs komen soms niet opdagen." Toch gelooft Willemsen heilig in zijn project. "De animo is heel groot en we zijn nu vooral op zoek naar daken waar we meer zonnepanelen kunnen leggen."
Raadslid Jan Wijmenga van de ChristenUnie maakt zich boos over de situatie. "Ik merk dat bij diverse projecten dat Stedin afspraken niet nakomt. Er zijn veel initiatieven op het gebied van duurzame energie in onze gemeente. Dat is positief. Dat Stedin zorgt voor vertraging vind ik niet acceptabel en daarom wil ik van de wethouder weten wat ze gaat doen om dat te verbeteren."
"Stedin laat niets van zich horen."

PROBLEMEN BEKEND

Stedin erkent dat er problemen zijn met aansluitingen. Woordvoerder Franc de Korte: "De laatste tijd zijn er heel veel van dit soort projecten. Wij lopen tegen de grenzen van onze capaciteit aan. We kunnen onze mensen niet meer vragen dan dat ze aankunnen. En daarnaast is nieuw technisch personeel moeilijk te vinden. Door deze problemen halen we de aansluittermijn soms niet. Maar dat geldt niet alleen voor ons, maar ook voor andere netbeheerders in Nederland."

BLUNDER STEDIN

Voor het project in het Griftkwarier is echter nog iets anders aan de hand. De Korte: "Er waren binnen Stedin communicatieproblemen. Ook de bouwvakantie heeft een rol gespeeld. De aansluiting is wel gerealiseerd, dus er is geen zonne-energie verloren gegaan. Alleen de meter is door onze fout niet geplaatst. En die meter is nodig om te zien hoeveel het buurtproject geleverd heeft aan de energiemaatschappij. En daardoor krijgen ze geen vergoeding voor hun stroom. Maar ik beloof dat het probleem binnen een paar uur wordt opgelost, dan hangt er een meter."
Ook belooft de woordvoerder dat de communicatieproblemen in de toekomst voorkomen zullen worden, buurtprojecten krijgen één aanspreekpunt bij het bedrijf.
Eerder dit jaar speelden er gelijksoortige problemen in De Bilt. Bij het project voor collectieve zonne-energie bij Landwinkel De Hooijerij ging het ook mis. Dat zegt Christoph Buter van Biltstroom. Buter benadrukt dat Stedin van goede wil is, en dat hij verbetering ziet.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.