Leersumse ondernemers worden 'dementievriendelijk'

© ANP
LEERSUM - Ondernemers in Leersum krijgen vanavond een workshop om beter om te gaan met klanten met dementie. Supermarkteigenaar Nico Spierenburg is de voortrekker van de avond. "We krijgen elke dag met een dementerende klant te maken."
Spierenburg had in Doorn de eerste dementievriendelijke supermarkt en hoopt in Leersum ook meer begrip te kweken. "Mijn werknemers herkennen ze meteen. De klanten die hun portemonnee niet meer kunnen vinden of de pincode vergeten zijn. Dat gebeurt regelmatig."

ELKE DAG HETZELFDE PAAR SCHOENEN

Andere ondernemers in Leersum merken ook dat ze steeds vaker te maken krijgen met soortgelijke situaties. "Mensen die in een restaurant tot vier keer toe de rekening willen betalen of die ene klant van de schoenenwinkel die dag na dag hetzelfde paar schoenen komt kopen", vertelt Spierenburg.
Het personeel in de Leersumse supermarkt van Spierenburg is getraind om met dementerende klanten om te gaan. "We nemen de tijd, halen ze uit de rij en laten ze even rustig bijkomen. Vaak helpt dit al voldoende. Soms moeten we op zoek naar een telefoonnummer van familieleden die kunnen helpen. De tijd nemen, dat is het belangrijkste."
In de workshop vanavond worden andere ondernemers bijgepraat over hoe ze dementie kunnen herkennen en krijgen ze tips hoe er mee om te gaan. Ook zijn er acteurs die praktijkvoorbeelden naspelen. Volgens Spierenburg is zo'n workshop hard nodig. "We worden steeds ouder met zijn allen en ook dementie komt vaker voor. We krijgen er in de toekomst gewoon vaker mee te maken."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.