Dodelijk ongeval met bakfiets "mokerslag" voor Bilthovens bedrijf, vlag halfstok bij NS in Utrecht

Bij het NS-kantoor in Utrecht hangt de vlag halfstok.
Bij het NS-kantoor in Utrecht hangt de vlag halfstok. © RTV Utrecht
BILTHOVEN - Het dodelijk ongeval in Oss waarbij een elektrische bakfiets van het bedrijf Stint Urban Mobility uit Bilthoven betrokken was, is als een mokerslag aangekomen bij het bedrijf.
Bij het ongeluk zijn vier kinderen om het leven gekomen. Een vijfde kind en de begeleidster raakten zwaargewond. De vijf betrokkenen komen uit drie gezinnen, uit een van de families zijn twee zusjes overleden en een derde zusje is de gewonde, meldt de NOS.

AANGESLAGEN

De zwaar aangeslagen eigenaar Edwin Renzen van het bedrijf uit Bilthoven kan vooralsnog alleen nog maar gissen naar de oorzaak, maar is direct naar Oss afgereisd om de getroffen kinderopvang bijstand te bieden.
Renzen voelt zich persoonlijk betrokken bij het ongeval. "Dit is niet te bevatten. We zijn zelf ouders en jaren bezig geweest met het ontwikkelen van de stints. Ik weet niet wat ik kan doen, maar ik moet gewoon naar Oss."
We hebben met de stint de veiligheid juist op nummer 1 gezet
Edwin Renzen - eigenaar Stint Urban Mobility

VEILIGHEID

De voertuigen hebben eind 2011 van de autoriteiten toestemming gekregen om de weg op te gaan. Volgens de eigenaar zijn er sindsdien nooit zware ongelukken gebeurd met het voertuig. Voor Renzen is het vooralsnog volkomen onduidelijk wat zich heeft afgespeeld.
Een stint.
Een stint. © RTV Utrecht
Het bittere is dat Renzen, zelf ook vader, juist vanuit het perspectief van verkeersveiligheid het initiatief nam voor de ontwikkeling van het voertuig. "Kinderen worden vaak met busjes voor scholen opgepikt. Dat leidt vaak tot drukke en onoverzichtelijke situaties waaruit al vaker dodelijke verkeersongevallen voortkwamen. We hebben met de stint de veiligheid juist op nummer 1 gezet."

SPOORWEGOVERGANG

Tijdens de persconferentie zei president-directeur Pier Eringa van ProRail dat spoorwegovergangen in z'n algemeenheid "gewoon levensgevaarlijk" blijven. "We hebben ook gekeken of de spoorwegovergang in Oss een risico-overgang is, maar dat is niet het geval. We hebben ook gekeken - en onderzoek moet dat nog verder uitwijzen - of die overgang wel heeft gefunctioneerd en of er storingen waren. Dat laatste lijkt niet het geval."
Volgens Marianne Rintel van de Raad van Bestuur van de NS zijn de medewerkers van het spoorbedrijf "zeer aangedaan" door het ongeval. Op het moment van het ongeluk zaten 57 reizigers in de trein.
Bij het NS-kantoor in Utrecht hangt de vlag halfstok. Het bedrijf heeft een informatielijn geopend voor reizigers die in de trein zaten die bij de botsing tegen de elektrische bakfiets kwam. Ze kunnen op het nummer ook terecht als ze behoefte hebben aan nazorg na het ongeval. Het speciale informatienummer is 0800-6677888.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.