Meldpunt Creditboys: "Telefoonbedrijven moeten verantwoordelijkheid nemen"

Ellen van Nieuwenhuijse is oprichter van Meldpunt Creditboys.
Ellen van Nieuwenhuijse is oprichter van Meldpunt Creditboys. © RTV Utrecht
WOERDEN/UTRECHT - Telefoonwinkels en providers moeten in actie komen om te voorkomen dat mensen onder dwang van zogenoemde creditboys telefoonabonnementen kunnen afsluiten. Dat zei Ellen Nieuwenhuijse van Meldpunt Creditboys vanmiddag in het tv-programma UVandaag.
De Utrechtse advocaat Sicco van Steenwijk sluit zich aan bij de oproep van Meldpunt Creditboys en pleit voor de invoering van een gezamenlijk controlesysteem: "De huidige controle is een wassen neus."
Ellen Nieuwenhuijse maakte van dichtbij mee hoe creditboys te werk gaan toen haar zoon slachtoffer werd. Ze legt uit: "Creditboys zijn een soort loverboys, maar in plaats van dat ze het slachtoffer dwingen om zichzelf te prostitueren, dwingen ze jongeren om kredieten af te sluiten zoals bijvoorbeeld telefoonabonnementen."
De dure telefoon met abonnement wordt vervolgens door de creditboys doorverkocht. Degene op wiens naam de telefoon staat, mag vervolgens opdraaien voor alle kosten.

PRATEN

Het bestaan van creditboys is lang onopgemerkt gebleven, aldus Nieuwenhuijse. Maar toen het haar gezin overkwam, besloot ze Meldpunt Creditboys op te richten met tips voor slachtoffers: "Wat je acuut moet doen, is erover praten en hulp zoeken, ondanks de bedreigingen."

SCHULDHULPVERLENING

Het probleem voor de slachtoffers gaat volgens haar niet vanzelf voorbij: "Je hebt abonnementen op je naam staan, die gaan er niet vanaf. Je hebt maandelijkse kosten. Er komen incasso's. Je komt in de schuldhulpverlening. Er zijn mensen die duizenden euro's aan het afbetalen zijn door deze problematiek. Ga het alsjeblieft op tijd zeggen."

ZORGPLICHT

Maar niet alleen de slachtoffers moeten van het Meldpunt Creditboys in actie komen. Ook telefoonwinkels zouden hun verantwoordelijkheid en zorgplicht moeten nakomen, aldus Nieuwenhuijse. "Er moet eigenlijk een systeem zijn dat je kan zien dat er niet 12 abonnementen in één week afgesloten kunnen worden."

ADVOCAAT

Advocaat Sicco van Steenwijk heeft veel ervaring met rechtszaken tegen telecomproviders. Hij vraagt al jaren om het soort systeem dat Nieuwenhuijse beschrijft en vindt dat telefoonwinkels en providers hun zorgplicht niet nakomen.
Op dit moment voeren volgens de Utrechtse advocaat telefoonverkopers twee controles uit om te zien of iemand een telefoon wel kan betalen: ze vragen of iemand genoeg verdient, en er wordt bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) gemeld dat er een telefoon op krediet is gekocht.
Volgens Van Steenwijk is die controle 'een wassen neus'. Het duurt vier weken voor het krediet bij het BKR is aangemeld. In de tussentijd kan een slachtoffer al gedwongen zijn om bij een andere winkel nog een telefoon te kopen. Ook het vragen naar het salaris gebeurt zonder dat daarbij een loonstrookje moet worden overlegd.
Van Steenwijk wil, net als Meldpunt Creditboys, één registratiesysteem voor mensen die een telefoon kopen: "Zodat bij iemand die bij de Vodafone-winkel een abonnement afsluit en doorfietst naar de T-Mobile winkel de medewerker kan zien: 'Hey, jij hebt net al een abonnement afgesloten. Laten we even kijken of je voldoende inkomen hebt om te zien of je dat kan betalen.'"

DAAN M. EN OUAIL D.

Gisteren diende in Utrecht nog een rechtszaak tegen twee mannen die ervan verdacht worden creditboys te zijn. Het Openbaar Ministerie eiste tegen Daan M. en Ouail D. 18 maanden cel, waarvan zes maanden voorwaardelijk. 
M. en D. zouden een jongen hebben gedwongen om met een vals adres een abonnement af te sluiten. Vervolgens zouden ze de telefoon hebben doorverkocht bij een winkel in Utrecht. Daar zou het duo in totaal acht á negen toestellen hebben aangeboden.
De truc met het gedwongen afsluiten van telefoonabonnementen, is bovendien niet het enige geval van oplichting waarvan de twee worden verdacht. Zij zouden ook nog twee andere mensen voor duizenden euro's hebben opgelicht.
Vlgens het OM schuwden de twee geweld niet: een kennis in Woerden zou met geweld van zijn telefoon zijn beroofd. Hetzelfde overkwam een jongen die naar Vleuten werd gelokt en zijn mobiel, paspoort en 500 euro moest inleveren.
Tijdens de rechtszaak gisteren sprak het OM in sterke bewoordingen over de vele strafbare feiten waar M. en D. van worden verdacht. De officier van justitie noemde het 'buitengewoon walgelijke misdrijven.'
Of de twee ook de straf krijgen die het OM toepasselijk vindt, moet nog blijken. De rechter doet op 4 oktober uitspraak.
Bekijk het hele interview met Ellen Nieuwenhuijse van Meldpunt Creditboys onder dit artikel.
Meldpunt Creditboys: "Telefoonbedrijven moeten verantwoordelijkheid nemen"

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.