Utrechtse singels alwéér op de schop

© RTV Utrecht
UTRECHT - De Tolsteegsingel en Maliesingel in Utrecht worden opnieuw bestraat. In amper twee jaar tijd worden de klinkers voor de vierde keer uit de straat gehaald en opnieuw gelegd. De aankomende werkzaamheden bedragen nog eens 300.000 euro, verwacht de gemeente.
Bij de werkzaamheden die vandaag van start zijn gegaan worden opnieuw de problematische klinkers uit de straat gehaald. De werkzaamheden duren naar verwachting tot en met 22 november. Het autoverkeer wordt in die tijd omgeleid. Op de site van de gemeente is te zien hoe het verkeer wordt omgeleid. Fietsers en voetgangers kunnen wel langs de werkzaamheden.
De aanpak is nu anders dan bij de vorige werkzaamheden, aldus een woordvoerder van de gemeente. "Deze zomer hebben we alvast een proefvak gemaakt ter hoogte van de Zonstraat om de nieuwe klinkers en manier van leggen te testen. We kijken ook naar de oplossingen die we hebben toegepast bij andere straten, zoals bijvoorbeeld de aanleg van de Adriaen van Ostadelaan. Hier blijft het straatwerk wel goed liggen."
De rijbaan is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer
De rijbaan is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer © RTV Utrecht

HERSTEL

De problemen met het wegdek begonnen twee jaar geleden, toen beide singels compleet werden vernieuwd. Er kwamen twee fietsstroken van asfalt en de rijbaan voor auto's werd gemaakt van klinkers. Doordat de baan voor de auto's smaller werd en de ruimte voor fietsers breder zouden de singels volgens de gemeente veiliger worden.
Maar een week na de opening in oktober 2016 werden de klinkers alweer uit de straat gehaald, omdat ze verzakten. De hoop was dat met extra zand de problemen opgelost konden worden, maar twee maanden later moesten de stenen er opnieuw uit.
In mei 2017 bleek dat de boel voor de derde keer verzakte en ging de straat er weer uit. Toen werd ook bekend dat de fouten bij de aanleg de gemeente ruim 120.000 euro kostten.
Die herstelwerkzaamheden bleken ook niet de oplossing, want een klein jaar later werd bekend dat de Tolsteegsingel en Maliesingel weer op de schop moesten. Toen bleek dat stroken met stenen helemaal los lagen. Vooral in de bochten ontstonden scheuren in de overgang tussen het asfalt en de klinkers. Daardoor konden fietsers lelijk ten val komen. In april werden daarom tijdelijke maatregelen genomen.
Door scheuren tussen de klinkers en het asfalt kunnen fietsers lelijk ten val komen
Door scheuren tussen de klinkers en het asfalt kunnen fietsers lelijk ten val komen © RTV Utrecht

OORZAAK

Volgens de gemeente is het verzakken en losliggen van de klinkers veroorzaakt door een combinatie van factoren. Zo was de fundering onvoldoende stabiel en zat er te weinig voegmiddel tussen de stenen.
"De fundering was onvoldoende stabiel doordat na het verwijderen van de betonnen onderbouw van de oude trambaan onvoldoende zand is aangebracht", legt een woordvoerder uit. "Hierdoor is de grond (en dus de fundering) anders gaan zetten dan ingeschat. Doordat de fundering van open, ongebonden materiaal was kon een deel van de straatlaag in de fundering verdwijnen en verzakten de klinkers."
Ten slotte is de straatlaag door de combinatie van de losliggende stenen en het inzakken van voegzand tevens compleet verhard. Hierdoor is de kwaliteit van het wegdek nog sneller achteruit gegaan.
Opnieuw zijn er werkzaamheden aan de Tolsteegsingel en Maliesingel
Opnieuw zijn er werkzaamheden aan de Tolsteegsingel en Maliesingel © RTV Utrecht

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.