Meldpunt Creditboys overladen met berichten: "Eindelijk kunnen we ergens terecht"

© RTV Utrecht
PROVINCIE UTRECHT - Er zijn ruim 70 meldingen binnengekomen bij het Meldpunt Creditboys. Dat is inmiddels vijf dagen online. De zorgen zijn inmiddels ook bij de politiek en telecombedrijven aangekomen.
Volgens initiatiefneemster Ellen Nieuwenhuijse is de strekking van de meldingen duidelijk: "Eindelijk kan ik dit ergens melden, zeggen veel mensen. Er zitten mailtjes tussen van ouders die vertellen dat hun kinderen het hebben afgesloten. Mensen vertellen dat ze al jaren hoge schulden moeten afbetalen. Hele schrijnende voorbeelden die nergens terecht kunnen."
De zoon van Nieuwenhuijse werd slachtoffer van een creditboy. Jongeren worden gedwongen om een krediet, zoals een telefoonabonnement af te sluiten. Die dure telefoon wordt vervolgens doorverkocht, terwijl de gedupeerde opdraait voor alle kosten.
Het voorbeeld van de zoon van Ellen staat dus niet op zichzelf: "Het probleem is echt enorm, dat zeggen ook schuldhulpverleners bijvoorbeeld. Er is dus echt behoefte aan zo'n meldpunt."

REACTIES

In 2011 werden al Kamervragen gesteld over de creditboys. Toenmalig minister Verhagen gaf toen aan dat er onderzocht werd of de telecomfraude aangepakt kan worden, door bijvoorbeeld te monitoren of iemand in korte tijd meerdere abonnementen afsluit. Maar er is in die jaren niets gebeurd.
Ellen kreeg daarom direct reacties van telefoonmaatschappijen en de politiek. Binnenkort gaat ze de situatie uitleggen aan verschillende partijen. Op de telefoonmarkt is de reactie wat magerder: "Eén telefoonprovider maakt concrete stappen: T-Mobile. Die heeft een voorlichtingspakket voor op scholen."
Ook AFM, de toezichthouder op de markt, heeft gereageerd:

VERVOLG

Ellen hoopt vooral politiek Den Haag wakker te schudden: "Dit moeten we blijven gaan volgen. Als we het niet doen, dan blijft het zoals het is. Dat is niet goed. Er moeten gewoon goede regels voor komen."
Daarom roept Nieuwenhuijse iedereen op die hiermee te maken heeft om een melding te maken. "Zo kunnen we het probleem in kaart brengen". Op de website van het Meldpunt kunt u vinden hoe dat moet.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.