Politieke ambities voor meer streekproducten in de regio: "Boeren en consumenten bijeen"

© RTV Utrecht / Mareijn de Wit
PROVINCIE UTRECHT - Appelsap, bramenjam of boerenmelk, het is kleine greep uit het aanbod van de streekproducten uit de provincie Utrecht. Als het aan GroenLinks, de Partij van de Arbeid en de ChristenUnie ligt, moeten deze producten meer lokaal verkocht worden.
Dit stellen zij in een motie die vanavond besproken wordt tijdens de Provinciale Statenvergadering.

LANDBOUWVISIE

Vanavond wordt de landbouwvisie van de Provincie Utrecht besproken in de Provinciale Staten. In deze visie staat beschreven hoe de regio Utrecht zich tot 2050 moet ontwikkelen op het gebied van boeren en landbouwproducten. Volgens GroenLinks, de Partij van de Arbeid en de ChristenUnie moeten de streekproducten die boeren maken zoveel mogelijk in de regio worden verkocht.
"Consumenten willen steeds vaker weten waar een product vandaan komt."
"We willen dat minimaal tien procent van de verbouwde producten in provincie Utrecht ook verkocht worden in de provincie. Veel producten worden geëxporteerd naar het buitenland en wij willen heel graag dat het lokaal zichtbaar wordt wat hier aan voedsel verbouwd wordt", zo stelt Statenlid van GroenLinks Erna Kotkamp.

VROEG

In restaurant en streekproductenwinkel Vroeg in Bunnik wordt al lang gewerkt met streekproducten. De winkel staat vol met jam, honing, kazen en vruchtensappen. Allemaal geproduceerd door boeren uit de provincie.
Volgens eigenaar Hans Kempers vindt er langzaamaan een switch plaats: "Consumenten willen veel vaker weten waar een product vandaan komt. Dat zie je in supermarkten die speciale schappen met producten uit de streek inrichten en mensen vragen er bij ons in de winkel steeds vaker naar."
Kempers staat als ondernemer positief tegenover het voorstel van de drie partijen. "Het rechtstreeks handelen met de boer zorgt voor kortere lijnen, het is duurzamer en de boer krijgt een eerlijkere prijs voor zijn product".

LANGE TERMIJN

Het is van belang dat streekproducten meer bekendheid krijgen bij consumenten, vindt ondernemer Mark Frederiks van het initiatief Local2Local. Deze onderneming is erop gericht om lokaal en gezond eten te promoten tegen een eerlijke prijs.
© RTV Utrecht / Mareijn de Wit
"De boeren krijgen op dit moment geen goede prijs voor hun producten en de consumenten weten te weinig af van alle werkzaamheden van een boer", zegt Frederiks. Volgens de ondernemer is het belangrijk dat boeren en consumenten dichter bij elkaar worden gebracht.
De streekproducten moeten bekender worden onder consumenten, zodat boeren een eerlijke prijs krijgen voor de producten. Toch ziet hij in de langetermijnvisie grote kansen. "Het is een goed initiatief om een streekproductenquotum op te stellen, maar ik denk als we spreken over de landbouwvisie tot 2050 dat er misschien wel vijftig procent van ons eten lokaal verbouwd kan gaan worden. Dus de ambitie van de provincie mag nog wel wat steviger."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.