Doggybag burgert langzaam in, zegt Natuur & Milieu

© Pixabay
UTRECHT/PROVINCIE UTRECHT - Een jarenlange campagne van Natuur & Milieu in Utrecht heeft geleid tot iets meer 'doggybags' in restaurants. Een meerderheid van de Nederlanders vindt het geen probleem om eten mee naar huis te nemen dat ze tijdens het diner niet op konden.
Dat blijkt uit onderzoek waarvan Natuur & Milieu vandaag de resultaten heeft gepubliceerd. De lobby-organisatie zegt dat 44 procent van de mensen zich gêneert om een bakje of zakje te vragen voor voedsel dat is overgebleven. In 2014, toen Natuur & Milieu de doggybag onder de aandacht bracht om voedselverspilling tegen te gaan, was dat nog iets meer dan de helft.
Natuur & Milieu benaderde voor het onderzoek 1500 mensen van zestien jaar en ouder. Van hen zei 41 procent dat ze in een restaurants ook weleens ongevraagd een aanbod krijgen om de kliekjes in te pakken voor thuis.
De organisatie is daar blij mee en constateert dat de doggybag langzaam ingeburgerd raakt. Jaarlijks houden Nederlandse restaurantmedewerkers 83 miljoen halflege borden boven de prullenbak.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.