Door laagwater meer schepen: "Dit wordt zorgwekkend"

© RTV Utrecht / Joost Danvers
PROVINCIE UTRECHT/UTRECHT - Het wordt drukker op de vaarwegen in Midden-Nederland, nu de waterstanden nieuwe laagterecords hebben bereikt. Na de extreem droge zomer is het rivierwater nog altijd niet op normaal peil gekomen. "Ik ben nu 62, en zo laag en zo langdurig heb ik het nog niet meegemaakt", zegt Anné Middendorp, voorzitter van beroepsvereniging Schuttevaer afdeling Utrecht. "Dit begint zorgwekkend te worden."
Schepen kunnen door de lage waterstanden minder lading meenemen, legt Schuttevaer-bestuurder Middendorp uit. Voor het lokale verkeer tussen Utrecht en Amsterdam geldt dat nog niet, benadrukt hij. Rijkswaterstaat houdt in Midden-Nederland het water met stuwen op peil. Maar wie bijvoorbeeld naar Duitsland of Rotterdam vaart komt bij Wijk bij Duurstede en Vianen bijna letterlijk een drempel tegen.

KLAPHEK

"Het stopt daar gewoon", zegt Middendorp. "Je hebt dan niet meer met kunstmatige, maar natuurlijke waterwegen te maken en die staan nu onder druk. In Midden-Nederland is de Lek het eerste adres waar je laag water tegenkomt. Klaphek, even ten westen van de Jan Blankenbrug, is bij eb extreem ondiep. En na de Prinses Irenesluizen in Wijk bij Duurstede kom je ook op de Lek en op de Nederrijn en dan vaar je dus weer in natuurlijk water."
Ik wil niet zeggen dat je meer risico loopt, maar je hebt nu meer scheepvaart op een relatief smalle vaarweg.
Anné Middendorp - Schuttevaer
De vaargeul wordt door de lage waterstand niet alleen minder diep, maar ook smaller. Daardoor is er minder ruimte voor schepen, verklaart Middendorp de drukte op het water. En nu de schepen minder diep kunnen laden, zullen ze vaker heen en weer moeten om hun orders te leveren.
"De omloop gaat wat sneller", zegt Middendorp. "Als je bovendien minder lading bij je hebt, ben je sneller gelost en geladen en vaar je ook eerder weer weg. Nou wil ik niet zeggen dat je meer risico loopt, want mijn collega's zijn terzake kundig. Maar je hebt dus meer scheepvaart op een relatief smalle vaarweg."

REGENACHTIGE HERFSTDAGEN

Intussen heeft de Rijn bij Lobith inmiddels de historische ondiepte van 6,75 meter bereikt. Nooit stond het water daar lager en volgens deskundigen kan het nog weleens 20 tot 25 centimeter verder zakken. De lage waterstanden zijn onder meer het gevolg van het uitblijven van regenachtige herfstdagen en weinig aanvoer van rivierwater uit Duitsland.
Vorige week besloot waterschap Vallei en Veluwe al om het verbod om op de Utrechtse Heuvelrug water uit sloten en beken te halen te verlengen tot half november. Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden ziet in zijn gebied geen reden voor maatregelen als een beregeningsverbod.

GEVOLGEN MINDER GROOT

Volgens landschapsecoloog Alphons van Winden zijn de maatschappelijke gevolgen van het lage water nu minder groot dan afgelopen zomer. Toen meldde de overheid zelfs een nationaal watertekort.
"Boeren hebben minder water nodig nu alles van het land af gaat" zei Van Winden vanmorgen tegen Omroep Gelderland. "Voor drinkwater zijn ook nog redelijke buffers en we sproeien onze tuin in deze periode wat minder. Het is vooral de scheepvaart die het merkt."
Rijkswaterstaat zet verkeersleiders in om te controleren of schepen niet te diep beladen zijn. Op ieder schip geven streepjes aan hoeveel lading een schip kan hebben. Wanneer die onder het wateroppervlak verdwijnen, bestaat de kans dat het schip instabiel wordt en lastig kan manoeuvreren, aldus Rijkswaterstaat.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.