RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

Trillingshinder en nieuwbouw: er zijn oplossingen in Utrecht

1/2
UTRECHT - Utrecht heeft te maken met een flink woningtekort. Daarom wil de gemeente graag inbreiden: uitbreiden binnen de stadsgrenzen. Dat betekent dat er op meerdere plekken woningen dicht langs het spoor komen. Omdat er meer treinen gaan rijden in de toekomst, zorgt dat voor problemen. Maar er zijn ook oplossingen.

ProRail-baas Pier Eringa waarschuwde vandaag voor het gevaar van die trilling. Volgens Eringa moeten huizen beter beschermd worden tegen het geweld van het treinverkeer: "Geluid opvangen gaat goed, maar met trillingen is dat veel ingewikkelder. Dus bouw huizen niet te dicht bij het spoor", aldus Eringa bij de NOS. Maar ontwikkelaars spelen juist in op de problemen.

KRUISVAARTKWARTIER

Bij nieuwbouwwoningen in het Kruisvaartkwartier in Utrecht (foto hierboven) wordt onderzocht hoe de trillingen voorkomen kunnen worden. Huizen worden aan elkaar gekoppeld, waardoor ze in totaliteit meer massa hebben. "De te treffen voorzieningen worden in overleg met de constructeur uitgewerkt in de bouwplannen", aldus bouwbedrijf VORM.

De oplossing ligt echter niet alleen in de woningen alleen - ook het spoor kan helpen, zegt Eringa: "Wij willen treinen soepeler over het spoor laten rijden, door ronde wielen. We gaan ook kijken waar we damwanden en sloten kunnen maken langs de rails. Maar daar is niet overal plek en geld voor. Gemeenten en het Rijk moeten daarnaast spelregels en wetgeving maken voor woningen dichtbij het spoor".

 Artist impression van het vernieuwde belastingkantoor. Artist impression van het vernieuwde belastingkantoor. | Foto: Gemeente Utrecht

BESTEMMINGSPLAN

In de Gerbrandystraat wordt in Utrecht trillingshinder voor het eerst in regels gegoten: het staat in het bestemmingsplan. Van begin af aan weet de projectontwikkelaar waar hij aan toe is, volgens CDA-raadslid Jantine Zwinkels. "Ik ben heel blij dat de gemeente dat dit keer heeft geregeld."

Langs de Gerbrandystraat loopt de spoorlijn Utrecht-Amersfoort. Daar rijden geregeld goederentreinen, blijkt uit een trillingsonderzoek. Bouwbedrijf Koopmans gaat daar zorgen voor een verzwaarde fundatie: "We verzwaren de funderingsplaat met meerdere heipalen. Dat moet de trillingen vanuit de grond dempen."

KOSTEN

CDA'er Zwinkels strijdt, sinds haar installatie in april, tegen trillingshinder. Ze noemt het een gezamenlijke verantwoordelijkheid: "Er komen nog heel veel nieuwbouwlocaties in de stad." Ook in de spoorzone bij de Tweede Daalsedijk komen woningen. "Ik ben blij met de ontwikkeling en hoop dat ons college dit met twee handen oppakt." Toch blijft de vraag: wie betaalt voor die extra ingreep?

De bewoner is er natuurlijk ook bij gebaat!"
CDA'er Zwinkels

Bouwbedrijf VORM was duidelijk over het Kruisvaartkwartier: "de ontwikkelaar betaalt". De angst kan dan zijn dat die kosten doorberekend worden aan de huurder. Zwinkels: "Het is niet gratis. Maar op dit moment zie je dat de markt heel aantrekkelijk is, soms moeten ontwikkelaars aan extra eisen voldoen en dat doen ze. Of de huurder daar uiteindelijk voor opdraait moeten we zien. Al is de bewoner er natuurlijk ook bij gebaat."

Volgend jaar komt ook het Rijk met regels voor bouwen langs het spoor.


Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.




Nieuwsoverzicht