Gemeentes niet voorbereid op zelfrijdende auto's

Zelfrijdende voertuigen worden een serieuze concurrent van onder meer het OV, is de verwachting
Zelfrijdende voertuigen worden een serieuze concurrent van onder meer het OV, is de verwachting © ANP
UTRECHT - Gemeentes in onze regio denken veel te weinig na over de komst van zelfrijdende auto's. Dat zegt het Rathenau Instituut. Dit soort auto's zullen over vijftien jaar het straatbeeld wellicht ingrijpend gaan veranderen. Als gemeentes daar nu niet over nadenken zullen ze door de ontwikkeling worden overvallen.
Het Rathenau Instituut doet onderzoek naar nieuwe ontwikkelingen in wetenschap, techniek en innovatie. Zij kijken vooral naar de impact op de samenleving van dit soort ontwikkelingen. De Utrechtse Melanie Peters is directeur bij het Instituut. Zij denkt dat gemeentes de gevolgen van de komst van zelfrijdende auto's onderschatten.
"Ik denk niet dat gemeentes voorbereid zijn, omdat het inpassen van zelfrijdende auto's veel politieke vragen oproept", zegt Peters. "De openbare ruimte moet namelijk opnieuw worden ingericht, er moeten afspraken gemaakt worden, wie daar verantwoordelijk voor is. En afspraken over hoe bepaalde wijken nog bereikbaar zijn als er meer zelfrijdende auto's komen en minder openbaar vervoer.
'Gemeentes niet voorbereid op zelfrijdende auto's'

SERIEUZE CONCURRENT

Dat de zelfrijdende auto's het openbaar vervoer voor een deel zullen verdringen bleek ook al uit een onderzoek van de Boston Consulting Group. Die onderzocht de effecten van zelfrijdend vervoer voor de gemeente Amsterdam. Uit dat onderzoek blijkt dat vanaf 2025 zelfrijdende taxi's en taxibusjes een serieuze concurrent van onder meer het openbaar vervoer kunnen worden.
Ook een deel van de fietsers zal overstappen op zelfrijdende auto's, zo is de verwachting van de onderzoekers. Uiterlijk in het jaar 2060 zal het grootste gedeelte van de OV-reizigers zijn overgestapt naar zelfrijdend vervoer.

STADSBEELD ZAL VERANDEREN

Melanie Peters denkt dat het jaar 2025 een beetje te ambitieus is. De zelfrijdende auto's die er nu zijn, zijn nog niet geschikt voor steden als Amersfoort of Utrecht. Toch denkt ze dat de ontwikkeling er wel aankomt. "Er zijn Nederlandse pilots van auto's die al wel al met elkaar en met de weg kunnen communiceren. Maar dat moet nog verder ingericht worden. Maar als dat is gebeurd, dan is de zelfrijdende auto een concurrent van het openbaar vervoer en dat zal het stadsbeeld enorm veranderen."
Die concurrentie kan een bedreiging zijn voor traditioneel openbaar vervoer, en of je dat wilt is een politieke discussie, vindt Peters. Daarom pleit ze ervoor dat er over dit onderwerp in de politiek gediscussieerd gaat worden.

VOORBEREIDEN

Gemeentes in onze regio zien die ontwikkeling niet aankomen, zegt Peters. "Ik denk dat veel gemeentebestuurders denken dat techniek je overkomt. Dus dat die techniek er op een gegeven moment is, en dat we hem dan wel of niet kunnen inzetten."
"Men is zich niet bewust dat men die nieuwe techniek ook zelf kan vormgeven. Dus gemeentes moeten zich nu al afvragen welke zelfrijdende auto ze voor hun gemeente zouden willen hebben, en hoe ze zich daar op moeten voorbereiden."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.