Boze flatbewoners Overvecht balen van renovatie

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
UTRECHT - Bewoners van een flat in Overvecht zijn boos op woningbouwvereniging Mitros. Die is bezig met het renoveren van hun flats, maar dat heeft een immense lijst met klachten opgeleverd. Mitros erkent dat er fouten zijn gemaakt, maar zegt dat de verwachtingen van de bewoners ook te hoog zijn.
De flat aan de Apollodreef is hard toe aan een ingrijpende verbouwing. De gevels worden geïsoleerd, de verwarmingssystemen worden vervangen en alle bewoners krijgen een nieuwe keuken en badkamer.
De verbouwing wordt per portiek aangepakt, maar bij de eerste portiek is het al fout gegaan. Bewoners klagen over schade aan hun woning, over slechte afwerking en over het feit dat de verbouwing veel langer duurt dan gepland.
Hassan Elkaaoichi baalt er van dat de operatie zo uitloopt. "Ik woon op de zesde verdieping van de flat. Mitros zei dat de verbouwing vier weken zou duren, maar we zitten nu al in de zevende week, en het is nog niet klaar. En ook de lift doet het niet, en dat is lastig als je op de zesde verdieping woont."

LEKKAGES

Ook Resad Nurkic is ontevreden. Zijn badkamer is verbouwd, maar daarbij heeft hij veel ruimte verloren. De toch al niet riante badkamer is volgens hem een vierkante meter kleiner geworden. Het is direct zichtbaar dat hij zich voor zijn wastafel niet eens kan bukken om zich te wassen.
Een zelfde klacht heeft Marie Jakhari. Bij haar is een glazen scherm geplaatst tussen de douche en de wasmachineaansluiting. Maar door het scherm is het heel lastig, zo niet onmogelijk om de wasmachine te plaatsen.
De tekst gaat door onder de video.
Over opgeknapte flat regent het klachten
Bij diverse bewoners is schade ontstaan aan het laminaat. Door lekkages is dat gaan werken en bol gaan staan. Eef van Kooten heeft een hele andere klacht. "In mijn keuken zit asbest. Dat hebben ze niet verwijderd, maar ze hebben er eerst een laag cement over gestort, en daarna een stukje vloerbedekking. Als je die vloerbedekking weghaalt zie je het asbest zo zitten."
Ook over de afwerking zijn veel klachten bij de bewoners. Zo zitten er vlekken op muren en plafonds, en zijn gaten van oude leidingen provisorisch dichtgezet.

HOGE VERWACHTINGEN

Mitros erkent dat bij de verbouwing veel is misgegaan. De woningbouwvereniging heeft de aannemer daarop aangesproken. Mitros geeft ook toe dat het allemaal net wat langer duurt dan was afgesproken, maar wijt dat aan aanloopproblemen, bij de rest van de flat moet het sneller gaan.
Joop ten Brink van Mitros vindt daarnaast wel dat de bewoners in sommige gevallen veel te hoge verwachtingen hebben: "Sommige mensen verwachten dat we alles schilderen, alles als een paleisje opleveren. En dat is niet zo. Het schilderwerk en het behangen is voor de bewoner."
Ten Brink noemt de klachten wel heel vervelend. "In de eerste portiek zijn wat mij betreft te veel fouten gemaakt. Daar spreken we de aannemer op aan."

SCHADEVERGOEDING

Bianca Arts is de woordvoerder van de bewoners. Zij zegt dat alle bewoners een vergoeding hebben gekregen van 150 euro, maar dat dit bedrag niet voldoende is om de aangerichte schade aan wanden en vloeren te herstellen.
Ten Brink van Mitros zegt toe dat als er schade aan vloeren en wanden is ontstaan door bijvoorbeeld lekkages, dat hij dat ruimhartig en netjes zal oplossen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.