Maker Stint vraagt faillissement aan: "Als je de weg niet op mag, heb je geen bestaansrecht"

© RTV Utrecht
BILTHOVEN - De fabrikant van de Stint is bankroet. Het bedrijf van de elektrische bolderkar vraagt vandaag faillissement aan bij de rechtbank, heeft de Bilthovense eigenaar Edwin Renzen tegen RTV Utrecht bevestigd, na eerdere berichtgeving door RTL Nieuws en de Volkskrant.
Voor Renzen werd afgelopen vrijdag duidelijk dat het niet langer meer gaat. "Er was nog redding mogelijk geweest als we de weg op hadden gemogen. Ik heb investeerders gezocht, maar als je de weg niet op mag heb je eigenlijk geen product en dus geen bestaansrecht."
Met het failissement staan ruim dertig mensen op straat. "Het bedrijf houdt op en wat er met het personeel gebeurt, geen idee, dat zal in de handen van de curator komen te vallen." Bij het bedrijf van Renzen zijn 25 mensen direct in dienst en zeven anderen werken voor het bedrijf dat de voertuigen samenstelt.
Edwin Renzen aan het woord in Utrecht is Wakker op Radio M Utrecht
De Stint kwam negatief in het nieuws toen een voertuig onder een trein terechtkwam op een overweg in Oss. Bij het ongeluk kwamen vier kinderen om het leven en raakten nog een kind en een begeleidster gewond. Na voorlopig onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), politie en het NFI (Nederlands Forensisch Instituut) werd de elektrisch aangedreven kar van de openbare weg geweerd.

KWALIJK

Renzen is het nog altijd niet eens met dat besluit en vindt dat het bedrijf geen kans heeft gekregen. Hij neemt het de ILT kwalijk dat er nooit gedegen onderzoek is uitgevoerd. "Een gemiste kans. Wij hebben elk halfjaar overleg met de verzekeraar en daar proberen we van te leren. Nu blijkt dat de ILT al zeven jaar keuringen had kunnen doen. Dan hadden we die informatie graag willen delen."
De Bilthovense ondernemer heeft zelf ook onderzoek laten uitvoeren in samenwerking met onder meer de belangenorganisatie voor ouders in de kinderopvang (Boink), de brancheorganisatie van de kinderopvang en de technische universiteiten in Eindhoven en Enchede. "We hebben een heel plan met technische oplossingen, extra rijtrainingen, verplichte certificaten en een noodfonds neergelegd bij het ministerie. Die zeiden: we wachten liever op onafhankelijk onderzoek. Ik dacht dat professoren ook onafhankelijk zijn. De kennis is aanwezig. Dat maakt het wel wrang."
De rechtbank besluit morgen of de aanvraag wordt goedgekeurd. Een doorstart is voorlopig niet aan de orde, zegt Renzen. "Ik ben hartstikke failliet. Andere mensen zullen er geld in moeten stoppen." Maar die moeten wel met een "ongelooflijke bak geld" komen, zegt Renzen. "Er staan 3500 van die voertuigen. Voordat die de weg op kunnen, willen we ze stuk voor stuk gezien hebben. Je kan niet zeggen: ik denk dat het wel goed is, zet je kinderen er maar in."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.