Kromkommer: leer kinderen dat kromme groenten en fruit net zo lekker zijn

Rechts op de foto de speelset.
Rechts op de foto de speelset. © RTV Utrecht / Koen van den Berg
UTRECHT - Een wortel met twee uiteindes, een kleine courgette en een hartvormige aardappel. Allemaal voorbeelden van voedsel dat de klant in de winkel liever links laat liggen. Terwijl dat juist pure verspilling is, vindt de organisatie Kromkommer. Vandaag staan zij in bar De Utrechter om met een pop-upkraam aandacht te vragen voor deze 'vergeten' producten.
Jong geleerd is oud gedaan, dachten ze bij Kromkommer. Daarom is er nu een campagne om geld op te halen voor speelgoed in de vorm van kromme groenten, speciaal voor de kleintjes. Mensen kunnen een speelsetje zelf aanschaffen of kopen voor de kinderen die bij de Voedselbank komen. "We wisten wel dat mensen wilden helpen. Maar het is super dat het doel nu al gehaald is!" Met nog zes dagen te gaan staat de teller op ruim 18.000 euro en de kans is groot dat met de pop-upkraam dit bedrag nog verder stijgt.
Hoeveel bieten zitten in de pot?
Hoeveel bieten zitten in de pot? © RTV Utrecht / Koen van den Berg
En de reacties? "Mensen vinden het speelgoed echt fantastisch. Ons doel is om kinderen al vroeg kennis te laten maken met kromme groenten, zodat ze het later ook zullen kopen. We krijgen echt alleen maar positieve reacties, dat is echt fijn. Nu is het zelfs zo dat mensen zonder kinderen de speelset aanschaffen, omdat ze het zo tof vinden!"

VERSPILLING

Kromkommer ontstond in 2012 en zet zich sindsdien in om zoveel mogelijk kromme groenten en fruit een tweede leven te gunnen. En dat is nodig vinden ze, want door dit voedsel weg te gooien wordt in Nederland zo'n 10% van het eten verspild. Dat dit helemaal niet nodig is omdat het net zo lekker smaakt, bewees Kromkommer eerder al door een lijn soepen van kromme groenten te ontwikkelen. Dit werd zo'n succes dat er nu ook biologische versies op de markt zijn.
De soepen gemaakt van kromme groenten.
De soepen gemaakt van kromme groenten. © RTV Utrecht / Koen van den Berg
Kromkommer werkt samen met telers, winkels en restaurants. Mede-oprichter Chantal Engelen legt uit hoe die zogenoemde "Krommunity'' in elkaar zit. "We kopen bij onze telers groenten en fruit in die zij niet verkocht krijgen. Die gaan naar onze fabriek, waar er soep van wordt gemaakt. Ons doel is om onze producten in de supermarkten te krijgen, het enthousiasme begint te komen. Buiten enkele biologische winkels liggen de soepen ook in enkele Jumbo's in de schappen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.