Vaker op het stalen ros in Baarn: gemeenten willen fietsen stimuleren

© RTV Utrecht
BAARN - Lagere temperaturen, natter weer en donkere dagen: hét moment waarop veel mensen toch liever de auto dan de fiets pakken. Maar niet als het aan Baarn ligt. De gemeente wil mensen stimuleren om vaker op de fiets te springen.
Daarom ondertekent Baarn vanmiddag het zogeheten convenant van het Routebureau Utrecht. De gemeente en het routebureau slaan daarmee de handen ineen.
"Wij beheren de recreatienetwerken", legt Jeroen van Noort van het Routebureau uit. "Denk daarbij aan fietsknooppunten, verschillende wandelroutes en bijvoorbeeld de sloepenroutes. Wij doen het beheer en onderhoud van die netwerken, de bewegwijzering daarvan, maar ook de doorontwikkeling - bijvoorbeeld het creëren van thematische routes, nieuwe netwerken en de promotie daaromheen."

TOERISME

Doel van dat alles: mensen stimuleren wat vaker de fiets te pakken. "Ervoor zorgen dat mensen die eerder geneigd waren snel de auto te pakken, nu denken: we hebben zoveel mooie mogelijkheden; laten we eens een stukje fietsen."
Dat geldt overigens niet alleen voor de inwoners van Baarn. Een goed recreatienetwerk moet uiteindelijk ook zorgen voor toerisme, zowel uit binnen- als buitenland. "Zodat je ook de spreiding van het toerisme wat meer vorm kunt geven", aldus Van Noort.

STIMULANS

De Fietsersbond is verheugd over de plannen van Baarn. Want hoewel het recreatieverkeer in de eerste instantie niet per se het autoverkeer zal doen afnemen, is de stimulans belangrijk, denkt Martijn van Es van de Fietsersbond. "Je ziet dat fietsen naar werk en fietsen in recreatie samenhangt. Mensen die vaak recreatief fietsen, zullen ook sneller naar het werk fietsen. En andersom werkt het ook: de mensen die altijd naar werk fietsen, zijn 's avonds sneller geneigd nog een blokje om te gaan."
Het liefst ziet de bond dat álle Nederlandse gemeenten zich bij een dergelijk routenetwerk aansluiten. En ze zouden nog meer kunnen doen, denkt Van Es. "Gemeenten moeten goed kijken naar hun fietsbeleid. Zijn alle fietspaden goed van kwaliteit en hoe stimuleren we fietsgedrag? Begin bijvoorbeeld eens bij de eigen werknemers: gaan die al genoeg op de fiets naar hun werk? Dat zijn allemaal zaken waar de gemeente echt invloed op kan uitoefenen."

HOUTEN

Over het algemeen gaat het in onze regio erg goed, denkt de Fietsersbond. "In Utrecht zijn veel goede fietsgemeenten. Houten bijvoorbeeld, de fietsstad van 2018. Maar ook in Utrecht en Amersfoort gebeurt veel. Maar het kan altijd beter, en daarom is het heel goed dat Baarn deze stap gezet heeft."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.