Maker Stint trekt aanvraag faillissement in: "Het hoeft nog niet over te zijn"

© RTV Utrecht / Anita Sara Nederlof
BILTHOVEN - De Bilthovense fabrikant van de Stint heeft zijn faillissementsaanvraag ingetrokken. Edwin Renzen wacht na overleg met zijn advocaat eerst de lopende procedures over de elektrische bolderkar af.
Dat laat hij vanavond weten aan RTV Utrecht. Vandaag zou de rechtbank zich uitspreken over het faillissement van het bedrijf, maar ondertussen is er weer een sprankje hoop. Er loopt een hoger beroep of de kar de weg weer op mag, en de Tweede Kamer buigt zich over de kwestie.

NIEUWE HOOP

"Ik had niet kunnen overzien dat er én een hoger beroep kwam én dat de Tweede Kamer zich er opnieuw over ging buigen én dat organisaties als Boink zich in zouden zetten", aldus Renzen. Op dit moment staan er talloze Stints in de opslag, maar als de Stint weer gebruikt mag worden zijn die in een klap weer een hoop geld waard.
"Het hoeft nog niet over te zijn. Er is geen geldschieter, maar wel veel aanbiedingen." Toch is de maker nog niet heel hoopvol, vertelt hij. Als de situatie zo blijft zoals hij is, sluit Renzen een nieuwe faillissementsaanvraag niet uit.

TWEEDE KAMER

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) gaf vandaag in de Tweede Kamer aan dat ze het 'zeer wel mogelijk acht dat een vorm van de Stint' weer gaat rondrijden. Maar dan moet die wel veilig zijn, benadrukte de bewindsvrouw.
De Stint kon jarenlang zonder toezicht rondrijden. Dat zal veranderen aldus de minister. Van Nieuwenhuizen wil de toelating en toezicht op dit soort voertuigen die vallen onder de categorie bijzondere bromfietsen opnieuw onder de loep nemen. Ze heeft daarvoor al opdracht gegeven. Mogelijk komen er tijdelijk nieuwe regels.
De minister haalde de stint van de weg toen uit eerste onderzoek bleek dat er potentiële veiligheidsrisico's waren en de veranderingen aan het voertuig waren uitgevoerd die niet aan het ministerie waren gemeld.
Een deel van de oppositie vindt dat de Kamer onvolledig is geïnformeerd. De minister herhaalde dat ze de Kamer achteraf gezien beter had kunnen informeren over een proces-verbaal van een Stint-probleem van een kinderdagverblijf in Amsterdam, maar herhaalde dat de kwestie geen 'cruciale rol' speelde in haar besluit om de Stint te schorsen.

ONGELUK

De elektrische bolderkar mag de weg niet meer op nadat in september vier kinderen om het leven kwamen bij een ongeluk met het voertuig in Oss. De fabrikant uit Bilthoven vroeg daarop faillissement aan. Volgens de eigenaar is er geen bestaansrecht meer als de karren de weg niet meer op mogen.
Door de schorsing van de elektrische bolderkar zijn veel kinderdagverblijven in problemen gekomen. Zij moeten vervangend vervoer regelen. Op 15 november gaat het ministerie met de branche van de kinderdagverblijven overleggen om te bezien of er hulp kan worden geboden.
TNO doet op dit moment onderzoek naar de veiligheid van het voertuig. Dat onderzoek moet rond de jaarwisseling klaar zijn. Er rijden rond de 3500 Stints rond, vooral in de kinderopvang.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.