RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

"Shop eens wat vaker bij een échte Utrechtse winkel"

UTRECHT - Lokale winkels in het Stadhuiskwartier in de Utrechtse binnenstad krijgen een sticker met 'Shop Local' op de gevel. Het initiatief komt uit Amerika, waar men al langer eigen winkels promoot boven grote ketens.

Winkelier Marlein Parlevliet (32) van platenwinkel Swordfish & Friends haalde het idee naar Utrecht. "Als consument word je met deze campagne bewust gemaakt dat het veel leuker is om bij kleine ondernemers te kopen dan bij een groot anoniem winkelcentrum", vertelt ze vanuit haar winkel aan het Oudkerkhof. "Alle lokale winkels bepalen toch het karakter van de stad. Als het geld alleen naar grote megalomane bedrijven gaat, dan wordt het hier leeg en saai en dat lijkt me niet de bedoeling."

SPECIAALZAKEN

Broodjeszaak Bigoli heeft de sticker al op de voordeur geplakt. Ze zijn blij dat er meer aandacht komt voor lokale ondernemers, zo vertelt bedrijfsleider Eefje Lenders (39): "Hier in de Schoutenstraat hebben we veel lokale winkels. Bezoekers komen speciaal om de kleine ondernemers te ontdekken, want we kennen hier geen grote ketens." Vooral de speciaalzaken zijn volgens haar waardevol voor de stad. "De winkeliers hier hebben echt hart voor hun zaak. Wij proberen net even iets meer te geven dan een grote keten doet. Dat maakt het hier bijzonder."

Winkelier Serena Kok (45) van fairtradeshop Mermaidy in de Telingstraat hoopt dat er meer bezoekers komen door de stickers. "Het is niet alleen duurzamer om bij een lokale ondernemer te winkelen die weet waar zijn producten vandaan komen, maar het is voor de stad ook belangrijk dat unieke winkels blijven bestaan." Ze wijst erop dat bezoekers kleine straatjes met veel aparte winkeltjes vaak bestempelen als 'levendig' en 'exclusief'. Het is desondanks niet makkelijk om je als kleine ondernemer staande te houden in de stad. "Ik moet echt hard werken om het hoofd boven water te houden. Je moet al behoorlijk veel huur betalen in de binnenstad en je hebt andere inkoopprijzen dan een groot concern. Daar kies ik natuurlijk zelf voor en het is superleuk, maar het is wel hard aanpoten. Als door dit initiatief kleine winkeltjes meer klanten krijgen, dan is dat natuurlijk goed voor de levendigheid van de stad."

Aan het project doen meer dan vijftig winkels mee. Op de sticker staat 'Shop Local, Keep Utrecht Weird'. Bedoeling is dat meer lokale winkeliers zich aansluiten in de toekomst.


Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.




Nieuwsoverzicht