Verbreding A27 bij Utrecht op de tocht door uitspraak Europees Hof

© RTV Utrecht
UTRECHT - Utrechtse milieuorganisaties hebben goede hoop dat de verbreding van de A27 bij Amelisweerd niet doorgaat. Het Europees Hof deed vanmorgen een uitspraak over aanpak van de Nederlandse stikstofwetgeving, de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Die zegt dat de huidige aanpak niet aan de eisen voldoet.
Het gevolg is dat zo'n 200 vergunningen op losse schroeven staan voor onder meer veehouders en transportbedrijven, maar ook de aanleg of verbreding van wegen is onzeker. De verbreding van de A27 bij Amelisweerd naar twee keer zeven rijstroken staat daardoor ook onder druk.
Voor milieugroepen die tegen de verbreding zijn, zoals Kerngroep Ring Utrecht, is de uitspraak van het Hof erg belangrijk. De club ging in beroep bij de Raad van State tegen het besluit van het Rijk om de snelweg te verbreden, maar de Raad wilde wachten op de uitspraak van het Europese Hof. Het is nu aan de Raad van State om de verbreding van de A27 samen met de 200 andere vergunningen nog een keer onder de loep te nemen.
Volgens de Kerngroep Ring Utrecht heeft de uitspraak van het Europese Hof grote gevolgen en is de vergunning die is afgegeven voor de verbreding mogelijk van de baan. Uit berekeningen van het Rijk blijkt namelijk dat de verbreding, zoals die nu in het Tracébesluit staat, zorgt voor grote toename van verkeer en dat heeft gevolgen voor de uitstoot van stikstof.
Volgens natuurbeschermingsrechtdeskundige Marieke Kaajan is het maar de vraag of de vergunning vernietigd wordt. Tegen de NOS zegt ze: "Een vergunning mag alleen als er geen alternatieven zijn of het openbaar belang een dwingende reden is. Een groot maatschappelijk project als een weg kom waarschijnlijk wel door zo'n toets heen."
Maar Kerngroep Ring Utrecht zegt dat er wel degelijk een alternatief is. "Zoals een verbreding tot 2x6 rijstroken binnen de bestaande bak in Amelisweerd. In combinatie met een maximum snelheid van 80 km/uur op de Ring geeft dit alternatief niet alleen veel minder lawaai en minder luchtvervuiling maar ook meer veiligheid en een betere doorstroming."
De Kerngroep hoopt tegelijkertijd dat een groot deel van de 1,2 miljard die het project kost, besteed kan worden aan verbetering van het fiets- en OV-netwerk in de regio.
Waarschijnlijk doet de Raad van State in de loop van volgend jaar uitspraak.
Verbreding A27 bij Utrecht op de tocht door uitspraak Europees Hof

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.