Buschauffeurs met angst achter het stuur door bedreigingen en overlast asielzoekers Leersum

© Ingezonden video
LEERSUM - De ondernemingsraad van vervoerder Syntus maakt zich grote zorgen om de chauffeurs op lijn 50. De buslijn rijdt van Wageningen naar Utrecht en komt langs het asielzoekerscentrum in Leersum. Onder meer bij de halte 'Hoogstraat' is sinds begin deze maand veel overlast. Chauffeurs en passagiers worden bedreigd door asielzoekers, blijkt ook uit videobeelden.
Buschauffeurs worden bedreigd.
Een passagier filmde bovenstaande op station Driebergen-Zeist. "Op het moment dat de bus stilstond, zag ik jongeren van het azc. Ik hoorde geschreeuw en dacht: ik ga dit vastleggen. Toen viel dat meisje mij ook aan. Het zijn jongeren die de bus niet kunnen betalen en het gebeurt vaker. Ik vind het sneu voor de chauffeurs."
De schrik zit er inmiddels goed in, zegt Theo van Oostrum. Hij is buschauffeur en voorzitter van de ondernemingsraad. "Chauffeurs zitten niet echt lekker achter het stuur, maar met angst. Eigenlijk is het elke rit dat chauffeurs zeggen: 'oh, ik moet weer langs de Hoogstraat, dat zal wel weer problemen opleveren'. Vrijwel elke rit heb je commentaar en problemen."

HALTE OVERSLAAN

Asielzoekers proberen gratis mee te reizen met de bus. Verhalen over groepen van tien man die de bus in één keer binnenstappen, doen de ronde. Zo kan de chauffeur onmogelijk alle passagiers controleren op een geldig vervoersbewijs. Geruchten gaan dat chauffeurs de halte overslaan, als ze  veel mensen zien staan.
De problemen spelen al langer
Vervoerder Syntus
Vaak probeert de buschauffeur de boel te sussen. Syntus stuurt ook veiligheidsmedewerkers mee, voor de veiligheid van chauffeurs en passagiers. Maar soms escaleert het en moet de politie eraan te pas komen. Hoe vaak dat gebeurt, kan de politie uit de systemen niet opmaken, maar ze "slaan er wel op aan". Vervoerder Syntus heeft ook geen cijfers, maar erkent het probleem. Ook het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) kent de problemen. De organisatie raadt bedreigde chauffeurs aan om aangifte te doen.
Volgens buschauffeur Van Oostrum is het 'cashless' rijden een nieuwe reden voor asielzoekers om niet te betalen. Betalen met contant geld mag niet meer. Dat kan alleen met een pinpas, OV-chipkaart of met de Syntus App. "Dan zeggen ze gewoon: dat heb ik niet. Ik wil met geld betalen", aldus Theo. Dat terwijl het COA OV-chipkaarten verstrekt. Vervoerder Syntus herkent het verband met 'cashless' rijden niet. "De problemen spelen al langer." Ook de Provincie Utrecht zegt dat het er niets mee te maken heeft.

MAATREGELEN

Syntus zet op korte termijn vaker en meer controleurs in. Zo proberen ze de overlast zelf te bestrijden. Maar dat is volgens de OR niet genoeg. "Je staat er altijd alleen voor, want met elke bus een agent of een medewerker meesturen kan niet. Er rijden zoveel bussen van ons rond. Zoveel personeel hebben we niet en de politie ook niet!", lacht van Oostrum. "Ik denk dat het probleem bij het azc al opgepakt moet worden".
Iedereen moet zich gewoon gedragen
Burgemeester Frits Naafs
Ook Syntus vindt dat. "We willen het azc voorleggen om op hun locatie kaartjes te verkopen aan reizigers, ook met contant geld. Daar gaan we het asielzoekerscentrum voor benaderen." Burgemeester Frits Naafs is het daarmee eens en zegt ook: "Iedereen moet zich gewoon gedragen. Er zijn eerder cursussen gegeven hoe het OV werkt. Ik heb de locatiemanager gezegd dat dat weer nodig is. Een paar maanden geleden waren dezelfde klachten er ook al".
OV-TRAINING
Het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) vindt de problemen "heel erg vervelend". Ze maken de bewoners duidelijk dat dit niet getolereerd wordt. Asielzoekers krijgen allemaal een OV-chipkaart, dat kost 7,50 euro. Daarna moeten de bewoners de kaart zelf opladen voor reizen. "Bij het verkrijgen van de kaart wordt uitgelegd hoe die werkt. Met jongeren van 15/16 jaar reizen we een keer mee, dat is een uitgebreidere training."
Doe aangifte! We willen graag goed zicht op de problemen
COA
Toch lijkt de cursus niet echt aan te slaan, gezien de klachten. Voorlopig blijft het uitkijken voor de chauffeurs op lijn 50, want het COA beraadt zich nog op nieuwe maatregelen. "Het idee van de burgemeester is goed. Nu we de signalen horen, kunnen we dat gaan doen." Binnenkort gaan alle partijen met elkaar om tafel voor andere maatregelen.
Als chauffeurs aangifte hebben gedaan kan het COA meer, legt een woordvoerder uit. "Als we weten wie het zijn, kunnen we een stevig gesprek voeren. En als het vaker voorkomt, kunnen we boetes opleggen. Als het structurele overlast is, kunnen we ze de toegang tot het azc ontzeggen of overplaatsen naar een andere locatie".
De Provincie Utrecht vindt dat Syntus goed handelt. "We zien dat de vervoerder zich inspant om de betaalproblemen aan te pakken en te voorkomen dat dit leidt tot andere ongewenste situaties in de bussen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.