RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

'Sobere' Rijnbrug lijkt er te komen, fietstunnel Achterberg nog niet rond

RHENEN - De provincie lijkt akkoord met het verbreden van de Rijnbrug bij Rhenen. De partijen moeten nog stemmen, maar waren veelal enthousiast over 2x2 rijstroken over de Rijn. Maar er blijven zorgen over de fietstunnel bij Achterberg.

Voor 85 miljoen euro moet de Rijnbrug verbreed worden. Partijen als de VVD en 50Plus vinden de oplevering in 2025 wel laat. Gedeputeerde Dennis Straat reageert daarop: "Een brug bouwen is best een ingewikkeld ding. Elk jaar dat we winnen is mooi". Volgens hem is dit een reële verwachting. Wethouder Boerkamp in Rhenen hoopt op iets meer snelheid: "Ik hoor nog steeds 2025 in m'n oren en daar ben ik teleurgesteld over. Zeven jaar ellende gun ik niemand".

Meerdere insprekers onderstreepten de haast die volgens Rhenen de boventoon moet voeren. Ondernemers zouden dagelijks duizenden euro's schade lijden, door bijvoorbeeld overwerkende werknemers die moeten wachten op een lading uit een vrachtwagen die in de file staat. Ook de ondernemers in Kesteren, aan de overkant, hopen op snelle hulp: "Waarom wachten tot 2020? Ik zit al met gemeentes om tafel sinds 2005!"

ACHTERBERG

Een heikel punt voor veel partijen is de fietstunnel in Achterberg. Veel inwoners zouden blij zijn met zo'n veilige oversteek, maar gedeputeerde Straat herhaalt keer op keer: "Qua doorstroming en veiligheid is zo'n tunnel niet noodzakelijk". De tunnel kost 10 miljoen, waarvan de gemeente Rhenen de helft voor haar rekening neemt.

De Rhenense wethouder Boerkamp vindt de 5 miljoen teveel geld: "Ik vind het overvragen van de provincie. Het is onredelijk. Zoveel geld vragen voor iets dat je zelf als provincie ook wel graag zou zien. Door die 5 miljoen kunnen wij andere dingen niet doen". Rhenen sluit de begroting jaarlijks af met 45 miljoen euro onder aan de streep. Veel partijen in de provincie willen misschien iets meer bijdragen.

Volgens de gedeputeerde moet de provincie ook duidelijk zijn; hij wil vasthouden aan die 50 procent. "Wensenlijsten van gemeentes kunnen niet eindeloos zijn. Daar moeten we eerlijk in zijn." GroenLinks oppert nog of ProRail niet ook bij kan dragen, aangezien de tunnel onder het spoor door moet. Daarom kost de tunnel ook meer.

TWEEDE BRUG

Volgens gedeputeerde Straat wordt de hele situatie veiliger in Rhenen en stroomt het in 2025 beter door. "Al loopt het vanaf de oostelijke kant rond die tijd weer vast". Daarom vraagt de PVV of naar een tweede brug over de Rijn gekeken moet worden: "Waarom verlengen we de A30 niet om de A12 en A15 te verbinden?"

Straat noemt dat voorlopig geen optie: "We hebben het geprobeerd, maar het Rijk doet niet mee. En dan kost het te veel." Het doortrekken kost 350 tot 900 miljoen euro. Volgens de gedeputeerde ligt nu wel vast dat een in de toekomst verbrede rondweg in Veenendaal en een verbrede Rijnbrug geen vervanging voor die doorgetrokken snelweg zijn. Het deel ertussen wordt vastgelegd als tweebaans provinciale weg.

In 2020 worden nieuwe onderzoeken gestart om Rhenen bereikbaar te houden. Straat hoopt dan op nieuwe technieken die de doorstroming kunnen blijven garanderen.

TECHNISCH

Hoe het verbreden van de brug gaat gebeuren en wat voor overlast dat geeft is nog niet duidelijk. 50Plus hoopte met een ponton waar auto's overheen kunnen de overlast te beperken. Maar de gedeputeerde moest de partij eraan herinneren dat de Rijn een doorgaande vaarweg is.

ChristenUnie wilde vooral ook weten óf het hele plan kan. De vorige keer was er geen aannemer te vinden die wilde beginnen aan de verbouwing van de brug uit 1955. De SP is bang voor Uithoflijn-perikelen. De gedeputeerde houdt wel rekening met wat oponthoud. Er is 15 procent extra budget voor tegenvallers.

Maar het geld klotst, zeker na de duurder wordende Uithoflijn, duidelijk niet tegen de plinten. D66 wil weten of de bredere brug wel mooi in het landschap gaat passen. Straat reageert daarop met de woorden: "We kijken naar een sobere en doelmatige invulling. We moeten voorkomen dat het duurder wordt".

Op 10 december stemmen de partijen over de verbreding van de Rijnbrug. In 2022 moet de eerste schop in de grond gaan.


Reageren op dit bericht? Mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.

Lees ook




Nieuwsoverzicht