Zou de goede Sint wel komen? Niet alle pakjes op tijd bezorgd

© ANP
UTRECHT - Niet iedereen zal meteen de pakketbezorger te lijf gaan, zoals afgelopen weekend gebeurde in Leidsche Rijn, maar op social media regent het klachten over de bezorging van pakketjes. Door alle drukte hebben sommige zendingen inmiddels een week vertraging.
Door het grote aantal online bestellingen kunnen bezorgdiensten als PostNL en DHL niet garanderen dat alle sinterklaascadeaus nog op tijd bezorgd worden. De social mediateams van de bedrijven draaien inmiddels ook overuren met het beantwoorden van de vraag "Waar blijft mijn pakketje?" De gemoederen lopen soms hoog op. In Leidsche Rijn werd een pakketbezorger zelfs letterlijk gemolesteerd omdat hij zijn bestelling weer niet bij zich had.

CHAOS

Zo ver wil Utrechter Elger van der Wel niet gaan, maar hij is op Twitter wel een mini-oorlogje begonnen met Post.nl. "Ik kan me voorstellen dat het druk is, maar het is gewoon een chaos", zegt Van der Wel. "Ik heb een pakketje dat er een week over deed en eentje waarvan de status nog altijd onduidelijk is. Ik denk dat heel veel pakketjes niet op tijd komen voor 5 december en dat heel wat kinderen teleurgesteld gaan worden."
Een week bezorgtijd zou niet moeten kunnen, zegt Van der Wel. "Dan heb je het proces niet op orde. Dat vind ik heel kwalijk. Zeker omdat je als consument niet heel veel keuze hebt."
Uit reacties op zijn Twitterruzie blijkt volgens Van der Wel wel dat hij niet de enige is met pakketstress. Er reageren meerdere mensen die aan het wachten zijn en die klagen over onduidelijke communicatie van de postbezorgers. "Ik ben heel benieuwd, achteraf, hoeveel pakketjes te laat zijn en hoe lang het gemiddeld heeft geduurd. Die cijfers komen vast een keer naar buiten en daar zitten vast excessen bij."

BLACK FRIDAY

Volgens de Consumentenbond speelt Black Friday een grote rol bij de bezorgproblemen en ook op het hoofdkantoor van Bol.com in Utrecht bevestigen ze dat die uitverkoop het systeem dit jaar deed piepen en kraken. Toch zijn volgens woordvoerder Marjolein Verkerk nog altijd "het merendeel van de pakketjes op tijd zijn bezorgd". Ze verwacht voor de komende dagen niet al te veel problemen. "De drukte van Black Friday lijkt inmiddels achter ons en we houden het goed in de gaten. We zien nu geen problemen."
Bij Bol.com kwamen dit jaar rond Black Friday zo'n 60 procent meer bestellingen binnen dan vorig jaar. We bestellen sowieso veel meer via internet. Alleen al in de maanden november en december worden er bij Bol.com ongeveer 20 miljoen artikelen besteld, omgerekend volgens het bedrijf "vijftien cadeautjes per seconde". "Een 100 procent garantie voor de bezorging kunnen we bij deze aantallen ook niet geven", zegt Verkerk. "Maar we kunnen nog steeds de meeste beloften waarmaken. Als we zien dat het onhaalbaar is, dan communiceren we dat naar de klant."

EXCUSES VOOR HET ONGEMAK

De mededeling op de site van Post.nl vandaag belooft helaas niet veel goeds voor iedereen die smart zit te wachten op de sinterklaascadeaus. Het postbedrijf meldt dat het niet "gaat lukken om alle pakketten te bezorgen". "Excuses voor het ongemak", staat op de site. Toch zegt ook daar woordvoerder Dagna Hoogkamer dat het ergste achter de rug is. "We hadden gerekend op een verdubbeling van de pakketjes rond Black Friday, maar dat bleek echt veel meer te zijn. De achterstanden worden nu weggewerkt."
Voor Elger van der Wel is het al te laat, want hij heeft zijn pakjesavond dit weekend al gehad. Met één cadeautje kwam het goed, want dat was "fysiek in de winkel" gekocht. "Dat schijnt gelukkig nog echt te kunnen", zegt hij. Zijn broer moet alleen nog even wachten op het pakketje dat zoek is. "Die heb ik moeten teleurstellen met een gedicht. Het waren gelukkig barbecuetools. Dus ik gok dat hij die voorlopig toch nog niet nodig heeft."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.