TNO: Stint is niet veilig, problemen met gashendel en rem

© Caspar Huurdeman
BILTHOVEN - De Stint is onvoldoende veilig voor personenvervoer. Dat blijkt uit het TNO-onderzoek naar de elektrische bakfiets, die vooral in de kinderopvang wordt gebruikt. Volgens minister Van Nieuwenhuizen betekent het onderzoek dat de Stint voorlopig niet terug de weg op kan. Pas als er aanpassingen zijn gedaan, kan het voertuig weer toegelaten worden.
Volgens TNO zijn er problemen met de rem van de Stint en de lengte van de remweg. De onderzoekers constateren ook problemen met de gashendel. "Er treedt een onbeheersbare versnelling op als de nuldraad van de gashendel losraakt." Volgens TNO is er een fors aantal aanpassingen nodig aan de Stint. Om zeker te zijn dat een eventuele nieuwe stint veilig is, zal die opnieuw gekeurd worden voor de kar de weg op mag.

REACTIE STINT

Stint-baas Edwin Renzen laat in een reactie weten: "We hebben vanmorgen de onderzoeksresultaten van de TNO-rapporten over de Stint ontvangen en gebruiken de komende periode om deze te bestuderen."
Aanleiding voor het TNO-onderzoek was het dodelijk ongeluk op een spoorwegovergang in Oss. Eind september kwamen daarbij vier kinderen om het leven. Een vijfde kind en de begeleidster die de Stint bestuurde raakten zwaargewond. Sinds 1 oktober mogen Stints niet meer de weg op. Na een eerste onderzoek rezen twijfels over de technische constructie.

REACTIE TWEEDE KAMERLEDEN

Tweede Kamerleden zeggen naar aanleiding van het rapport dat de Stint nooit de weg op had gemogen. De elektrische bakfiets werd in 2011 toegelaten als 'bijzondere bromfiets'. "Het toetsingkader was destijds niet op orde en het toezicht was niet goed. Dat is triest", zegt Kamerlid Remco Dijkstra van regeringspartij VVD bij de NOS. "We hadden er nooit aan moeten beginnen." Hij wijst erop dat de Tweede Kamer nooit heeft ingegrepen. "Ik hoop dat we daar lessen uit leren."
Oppositiepartij SP begrijpt het besluit van minister Van Nieuwenhuizen dat de Stint voorlopig niet meer de weg op mag. "Veiligheid staat voorop, maar dat gold de afgelopen jaren kennelijk niet. Er heeft jarenlang een onveilig voertuig op de weg gereden", zegt Kamerlid Lacin.
Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport ) doen nog onderzoek naar mogelijke technische mankementen van de bewuste Stint. Het OM kijkt onder meer naar het onderhoud.
Gisteren nog viel het Openbaar Ministerie de woning en bedrijfslocaties van de eigenaar van Stint-fabrikant binnen. Dat gebeurde in Huis ter Heide en Bilthoven. Het OM nam onder meer administratie in beslag.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.