In gebarentaal bellen met de gemeente: Leusden krijgt Teletolk

© KPN Teletolk
LEUSDEN - Je kon al bellen, mailen of WhatsAppen met de gemeente Leusden. Maar sinds begin dit jaar kan je ook in gebarentaal communiceren met de gemeente. Leusden is namelijk per januari gestart met KPN Teletolk.
De dienst maakt het voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakgebrek mogelijk om te telefoneren met de gemeente. Via een knop op de website van de gemeente worden ze in contact gebracht met eens schrijf- of gebarentolk in het callcenter van Teletolk in Bilthoven. Ze kunnen vervolgens kiezen of ze via een chatfunctie of een beeldverbinding willen communiceren.

VRAAG EN ANTWOORD IN GEBARENTAAL

"Ze kunnen in gebarentaal aan de tolk uitleggen wat ze willen vragen", vertelt Jan Koert Lange van de gemeente. "En die tolk vertaalt het dan weer naar de gemeente om de vraag of de opmerking door te geven." Ook het antwoord van de gemeente wordt vervolgens weer in gebarentaal of via een soort chatfunctie overgebracht aan de beller.
Leusden is na Ede de tweede gemeente in Nederland die gebruik maakt van het systeem. Doven en slechthorenden konden voorheen ook al zelf inbellen naar Teletolk. Maar de gemeente heeft er nu voor gezorgd dat het ook eenvoudig via de eigen website van de gemeente kan.

BELANGRIJK

Volgens Karin Ursinus van KPN Teletolk wordt de dienst steeds populairder. "Het is sinds vijf jaar dat KPN Teletolk ook met een gebarentolk werkt en je ziet dat steeds meer mensen hier gebruik van maken. Ondanks de huidige technologie van WhatsApp of mail, is het vaak ook heel belangrijk dat je rechtstreeks contact hebt."
Leusden heeft de dienst nu nog op proef. Als Teletolk populair blijkt, wil de gemeente het structureel gaan aanbieden.
Leusden is gestart met KPN Teletolk

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.