TivoliVredenburg blikt terug én kijkt naar de toekomst: "Het gaat heel goed"

TivoliVredenburg viert 5-jarig jubileum.
TivoliVredenburg viert 5-jarig jubileum. © Frank Emous, Femous Productions
UTRECHT - Met klassieke muziek van Mozart heeft violiste Janine Jansen vanavond de aftrap gegeven voor een vierdaags jubileumfeest in TivoliVredenburg. Het Utrechtse poppodium werd vijf jaar geleden geopend en kende een moeizame start. Maar inmiddels gaat het volgens kenners om een gebouw waar ze in andere steden jaloers op mogen zijn. Muziekrecensent Atze de Vrieze: "In Amsterdam bijvoorbeeld, zouden ze dat denk ik heel graag willen."
TivoliVredenburg had geen geweldige start. Kort na de opening in 2014 werden er geluidslekken ontdekt tussen de verschilende delen van het gebouw. Die zorgden ervoor dat er niet tegelijkertijd in alle zalen een evenement kon plaatsvinden. En dat was nou net wat het poppodium zo speciaal moest maken.
Uiteindelijk werd besloten dat de lekken moesten worden aangepakt. Dat kostte meer dan een miljoen euro. De extra bouwkosten leidden ook tot problemen bij de exploitatie van het gebouw en er moest volgens een rapport geld van de gemeente bij.
Ook voor de werknemers was het flink wennen aan het nieuwe gebouw. Erik Mans is manager productie bij TivoliVredenburg en werkte al sinds de jaren '80 bij Tivoli. Hij herinnert zich nog hoe pittig de overgang van het oude naar het nieuwe pand was.
Het gebouw aan de Oudegracht had twee zalen en TivoliVredenburg heeft er vijf: er moest dus niet alleen veel meer geprogrammeerd worden, maar vooral ook voor een breder publiek want er komen oudere mensen voor klassieke concerten en jongeren die naar een dansavond komen. Mans: "Die moeten zich allemaal thuis voelen. Daar hebben we in het begin wel mee geworsteld."
Werknemers blikken terug op vijf jaar TivoliVredenburg

GOED NIEUWS

Maar langzaam maar zeker werd er steeds meer goed nieuws gemeld op de Vredenburgkade. In 2017 kwamen er al een miljoen mensen over de vloer en in juni van het jaar erna werden er voor het eerste zwarte cijfers geschreven. Dat was toen een mooi afscheidscadeau voor de vertrekkende directeur Frans Vreeke. Hij droeg halverwege 2018 het stokje over aan Jeroen Bartelse, die nog steeds de leiding heeft.
Bartelse maakte op RTV Utrecht bekend dat de positieve trend van 2017 heeft doorgezet: "We hebben net geteld: afgelopen jaar 1,2 miljoen bezoekers. Dat vind je eigenlijk niet in Nederland of Europa. Zo'n 1800 producties in een jaar. Dus ja, het gaat heel goed."

FESTIVALS

Utrechter Atze de Vrieze was als muziekrecensent voor VPRO 3voor12 vaak in TivoliVredenburg. Volgens hem gaat het om een uniek gebouw dat vooral tot zijn recht komt als festivallocatie met meerdere zalen midden in de stad: "Dit soort complexen, waar je onder één dak vijf zalen hebt en dan ook nog allerlei plekken in de gang waar je dingen kan organiseren, die zijn er eigenlijk niet".
Publiek loopt van zaal naar zaal op het Utrecht International Comedy Festival.
Publiek loopt van zaal naar zaal op het Utrecht International Comedy Festival. © Annemiek van der Kuil / PhotoA.nl
Volgens De Vrieze heeft Utrecht dus iets opmerkelijks in handen: "In Amsterdam bijvoorbeeld zouden ze dat heel graag willen voor een stadsfestival. Maar het kan niet in Paradiso. Het kan niet in de Melkweg. Hooguit als je, zoals bij Amsterdam Dance Event, de hele stad opengooit, en dat heeft ook zo zijn charme. Maar dat is écht wat anders dan TivoliVredenburg wat onder één dak een heel festival kan herbergen."

LE GUESS WHO

Een van die festivals waar De Vrieze het over heeft, is het beste muziekfestival van Nederland: Le Guess Who?. Johan Gijsen is tegenwoordig full-time festivaldirecteur. Maar in 2014 was hij nog programmeur voor TivoliVredenburg en moest hij, nog voor het pand geopend was, het festival programmeren. En dat was niet eenvoudig: "Het was best wel ingewikkeld om daar een festival te programmeren terwijl je helemaal niet weet: hoe verhouden de podia zich onderling? Hoe lopen mensen door dat pand? Hoe makkelijk is het om van de Ronda in de Pandora te komen? Dat had ik alleen op papier maar je moest wel een festival programmeren."
Optreden tijdens Le Guess Who in 2017.
Optreden tijdens Le Guess Who in 2017. © Juri Hiensch
Gelukkig voor Gijsen groeide Le Guess Who? in enkele jaren uit tot een internationaal toonaangevend muziekfestival. Hij denkt dat de grote zalen die vlak naast elkaar liggen, doorslaggevend zijn geweest voor dat succes: "Zeker met Le Guess Who? presenteren we best wel schurende muziek: het is 'hate it or love it'. En het fijne van TivoliVredenburg is dat als je bij iets staat wat je echt verschrikkelijk vindt, wat bij Le Guess Who? best wel kan gebeuren, je ook best wel snel weer bij een ander concert staat."

'BEETJE KIL'

TivoliVredenburg is dus een plek voor allerlei soorten concerten en evenementen, die vaak ook nog op dezelfde avond worden geprogrammeerd. En dat is zowel een plus- als een minpunt, aldus Atze de Vrieze. "Ik heb nog wel een soort nostalgisch gevoel richting de ouderwetse popzalen die een zeker karakter hadden. TivoliVredenburg is wat dat betreft een moderne zaal waar op de ene avond Frans Bauer moet kunnen staan en de volgende avond een metal-band. Dat levert een bepaald soort neutraliteit op die een beetje kil kan aanvoelen, wat versterkt wordt door die roltrappen en dergelijke."

VERBETERPUNT

Erik Mans is in ieder geval nog lang niet klaar in TivoliVredenburg. Zo moet er een nog bredere programmering komen, zodat meerdere culturen in Utrecht en heel Nederland worden bediend. Ook moet het gebouw toegankelijker worden voor het publiek. "We willen eigenlijk 24/7 open zijn. De pleinen in het gebouw moeten een soort huiskamers van de stad worden."
TivoliVredenburg viert ook dat de Grote Zaal 40 jaar bestaat.
TivoliVredenburg viert ook dat de Grote Zaal 40 jaar bestaat. © RTV Utrecht

JUBILEUM

Die brede programmering komt in ieder geval terug tijdens het vierdaagse jubileumfeest van TivoliVredenburg. Daar staat een divers programma ingepland. Violist Janine Jansen trapte af met Mozart. Verder zijn er nog optredens van hip-hoppers Rico & Sticks, het Nederlands Kamerkoor, 2manydjs en Turkse psychedelische folkrockband Altin Gün tijdens het Footprints Festival.
Zondag wordt het jubileum afgesloten door Colin Benders (oftewel Kyteman) samen met het Metropole Orkest.
Medewerkers blikken terug op vijf jaar TivoliVredenburg

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.