'Lenen speelt grote rol bij prestatiedruk en psychische klachten onder studenten'

Studentenprotesten tegen het leenstelsel in Amsterdam, in september vorig jaar.
Studentenprotesten tegen het leenstelsel in Amsterdam, in september vorig jaar. © ANP
UTRECHT - Lenende studenten zouden psychische klachten en prestatiedruk ervaren door het leenstelsel. Ze maken zich zorgen voor later en zijn bang voor een burn-out, concludeert het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) na onderzoek van Motivaction.
"De bal ligt nu bij de minister om te erkennen dat lenen, naast vele andere factoren meespeelt bij de ervaren prestatiedruk en psychische klachten bij studenten", aldus ISO-voorzitter Tom van den Brink.
Toch roept hij niet op tot een direct afschaffen van het leenstelsel, benadrukt Van den Brink tegenover RTV Utrecht. "Ik zou eerder willen oproepen tot het nogmaals bespreken en onder de loep leggen van het systeem. Wij zijn altijd tegenstander geweest van het leenstelsel, het heeft ontzettend veel averechtse effecten gehad. Maar voordat we het nu weer afschaffen, moeten we eerst met de opstellers van het leenstelsel en minister Van Engelshoven het gesprek aangaan over deze cijfers."
Het is voor het eerst dat er een landelijk onderzoek naar de relatie tussen het sociaal leenstelsel en het welzijn van studenten is gedaan. "Lenende studenten zijn ten opzichte van niet-lenende studenten vaker extreem vermoeid, emotioneel uitgeput, maken zich vaker zorgen over het krijgen van een burn-out en zien door de hoge kosten vaker af van sociale activiteiten", concludeert de in Utrecht gevestigde studentenorganisatie.

GEVOELENS VAN STRESS

Motivaction heeft een steekproef onder 563 hbo- en wo-studenten gedaan. Daarin geeft een ruime meerderheid (69 procent) van de studenten aan te moeten lenen om hun studie te kunnen betalen. Veel lenende studenten geven aan dat het gepaard gaat met gevoelens van stress en zorgen voor later. Ruim een vijfde geeft aan moeilijk rond te kunnen komen.
Hoewel de studenten overwegend positief zijn over hun leven in het algemeen, geven lenende studenten aan vaker extreem vermoeid (50 procent), emotioneel uitgeput (40 procent) en bezorgd te zijn over het krijgen van een burn-out (19 procent). Als studenten met een lening direct gevraagd wordt naar de invloed van het leenstelsel op hun eigen situatie, geeft 73 procent aan toegenomen druk of klachten te ervaren. Wo-studenten ervaren deze druk vaker dan hbo-studenten.

SOCIALE ACTIVITEITEN

"Lenen raakt studenten niet alleen in de portemonnee, maar ook emotioneel. Dat is met dit onderzoek een feit geworden", aldus ISO-voorzitter Van den Brink. Dat veel lenende studenten afzien van sociale activiteiten vanwege de hoge kosten die zulke activiteiten met zich meebrengen, vindt hij "verontrustend". "Ten tijde van hoge prestatiedruk is juist het samen optrekken en het delen van zorgen belangrijk."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.