Sneeuwstress: maken we ons te druk om Koning Winter?

© ANP
UTRECHT - Het gaat vandaag en morgen opnieuw sneeuwen. In Midden-Nederland wordt 1 tot 3 centimeter verwacht. Code geel is van kracht, de NS past de dienstregeling aan en de weer- en verkeersdiensten waarschuwen voor gladheid en files. Overdreven of broodnodig?
Vooral de avondspits wordt mogelijk penibel. De ANWB adviseert automobilisten goed voorbereid op pad te gaan. "Check de actuele verkeersinformatie en bepaal aan de hand daarvan of je je reis misschien moet uitstellen. Mocht je op pad gaan, zorg dan dat je voertuig sneeuw- en ijsvrij is", zegt woordvoerder Annelies Tichelaar.
Op de website van de ANWB staan ook tal van tips om zo veilig mogelijk te rijden bij gladheid. Extra afstand houden en ver voor je uitkijken, is het devies. Wie ABS heeft, moet de rem en koppeling vol in blijven trappen om een noodstop te maken. De ANWB ziet dat de meeste weggebruikers bij sneeuwval automatisch de snelheid aanpassen. Verstandig, vindt de dienst, ook al leidt het tot files.

WINTERBANDEN

De ANWB benadrukt dat ook mensen met winterbanden of all season-banden langzamer moeten rijden. "Winterbanden zijn geen totaal-oplossing voor winterse problemen. Als je twee keer zo hard rijdt, is je remweg normaal gesproken vier keer zo lang. Bij gladheid wordt dat nog versterkt. Winterbanden mogen een kortere remweg hebben dan zomerbanden, als je hard rijdt wordt dat effect volledig opgeheven."
Wie zich nog afvraagt of winterbanden überhaupt wel nodig zijn, doet er goed aan om deze aflevering terug te kijken van het RTV Utrecht-programma Brunner door de Bocht.
Winterbanden, ja of nee?

KRITIEK

Tips, adviezen, waarschuwingscodes. Critici vinden het betuttelend en vragen zich af waarom we ons tegenwoordig zo druk maken om een beetje winters weer. Opvallend vaak klinken vergelijkingen met landen als Oostenrijk, die het toch moeten doen met heel wat meer sneeuw.
Waarom rijden de treinen in de Alpenlanden wel en hier niet?
Ook wordt veelvuldig de draak gestoken met de 'sneeuwophef' in Nederland.
De ANWB, Rijkswaterstaat en KNMI vinden dat ze genoeg redenen hebben om te waarschuwen voor winterse omstandigheden of ander extreem weer. Automobilisten kunnen dan kiezen voor thuiswerken, de reis uitstellen, alternatief vervoer of de rijstijl aanpassen. Bovendien is er minder kans op vertraging en ongelukken als het minder druk is.
Toch stond er vorige week, ondanks de waarschuwingen en het harde werk van de strooiploegen en sneeuwschuivers, bijna 2300 kilometer file op de snelwegen en provinciale wegen. Dat is een record sinds de ANWB in 2015 is begonnen met het meten via gps.
Rijkswaterstaat stelde dat het weliswaar druk was, maar oordeelde dat van een record zeker geen sprake was. Het agentschap rekent dan ook alleen de snelwegen mee. Daarnaast hanteren de ANWB en Rijkswaterstaat verschillende file-definities.   
Door het anti-vriesasfalt is er 75 procent minder gestrooid
Aannemer Mourik Groot-Ammers

ANDER ASFALT

Hoe dan ook: vandaag is het waarschijnlijk weer bal op de weg, verwachten de weer- en verkeersdiensten. De vraag rijst of sneeuw- en ijzelfiles ooit te voorkomen zijn. Aannemer Mourik Groot-Ammers is drie jaar geleden op een fietsbrug in Naaldwijk een tien jaar durende proef gestart met anti-vriesasfalt. Marijo Orgers is nauw betrokken bij de pilot. "Dit asfalt laat een beetje zout los. Als er ook vocht in de lucht zit, zorgt dit ervoor dat de aanslag niet bevriest. We monitoren de resultaten en de afgelopen twee jaar is er 75 procent minder gestrooid vergeleken met de naastgelegen weg."
Is dit dan het ei van Columbus? Niet helemaal. Het wegdek is vooral effectief tegen aanvriezende ochtenddauw, maar bij ijzel en sneeuw werkt het anti-vriesasfalt niet optimaal. "Dan komt er niet genoeg zout vrij om gladheid te voorkomen en moet je ook strooien en sneeuw schuiven. Het is dus geen 100 procent-product. Aangevroren korsten die je ook met de schuiver slecht weg krijgt, blijven liggen." Het anti-vriesasfalt is ook nog niet grootschalig te vinden in Nederland. "Het ligt nu op drie locaties, van een succes kan je nog niet spreken", vertelt Orgers. Ook geld speelt daarbij een rol. "We zitten in de testfase en omdat het nog niet groot is uitgerold, is het ook nog wel wat duurder in de beginfase." 

DAFNE SCHIPPERSBRUG

Orgers verwacht niet dat er ooit asfalt komt dat een einde maakt aan slippartijen en winterfiles op snelwegen. "Nee, strooien zal nodig blijven, maar een ander soort asfalt kan wel een hulpmiddel zijn om het strooien effectiever te maken. Ook na het strooien ontstaat nu soms nog gladheid en dat kan misschien wel voorkomen worden." Bij de Dafne Schippersbrug in Utrecht is gekozen voor verwarming om een einde te maken aan glijpartijen. Orgers kent de effectiviteit van deze methode. "Verwarming zorgt ervoor dat de sneeuw smelt, maar het is ook een kostbare oplossing."
Voorlopig houden we dus wel last van files als het sneeuwt of ijzelt. Vandaag waarschijnlijk ook. Rijkswaterstaat en Weeronline houden liveblogs bij.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.