Bouw Vikingschip Wijk bij Duurstede vergt improvisatie

© RTV Utrecht
WIJK BIJ DUURSTEDE/WIJK BIJ DUURSTEDE - Ooit was Wijk bij Duurstede een belangrijke havenstad. In de tijd van de Vikingen heette het Dorestad. Om die periode te doen herleven bouwt een groep vrijwilligers een schip uit die tijd na. "Er bestaat geen boek 'How to make a Vikingschip', maar we gaan het redden", zegt bouwer Koos van den Hoek.
Langzaam druppelen de bouwers de oude sporthal binnen bij winkelcentrum De Heul. Het gebouw is dichtgetimmerd en via een voormalige nooduitgang leidt een gang naar een oude hal. De lijnen zijn nog net te zien tussen de zaagresten en steigers. In een hoek hangt het geraamte van een reusachtig schip. "We willen laten zien hoe het toen ging", legt Van den Hoek uit. Hij coördineert de bouw. "Ik heb destijds een oproep gedaan in een lokaal krantje en daar kwamen veel reacties op. Nu bouwen we hier een aantal ochtenden in de week aan ons schip."
Er bestaat geen boek 'How to make a Vikingschip'
Koos van den Hoek

TERREUR

Toch is de periode dat de Vikingen de scepter zwaaiden niet de meest rooskleurige in de Wijkse geschiedenis. "De legers kwamen verschillende keren aan wal om te moorden en te plunderen. Uiteindelijk was het hier zo verwoest dat ze Dorestad lieten voor wat het was en verder zuidwaarts trokken. Ook in Tiel zijn ze geweest", vertelt Van den Hoek. "Het bracht ook veel goeds. Er werd veel handel gedreven. Dit was de overslag tussen Noorwegen en Zuid- en West-Europa."
Bouw Vikingschip Wijk bij Duurstede vergt improvisatie

PROBEREN

De vrijwilligers zijn allemaal handig, maar het bouwen van een schip is een hele klus. En je leert tijdens het proces. Bijvoorbeeld met het buigen van de massief eiken planken. Een behangafstomer ligt sissend op een plank. Daar overheen ligt een zeil. "Vroeger stookten de Vikingen een vuurtje en legden daar de plank bovenop", vertelt Michiel Otsen. "Dat duurde uren per plank. Nu gebruiken we de behangsafstomer en zijn we in tien minuten klaar. Ik heb wel respect voor het werk van de Vikingen in die tijd. Dat moet loodzwaar geweest zijn."
Van den Hoek vult aan: "We hebben de boeg met kettingzagen op maat gemaakt. In die tijd ging dat met bijltjes." Een afvaardiging van het klusteam reisde naar Noorwegen om daar tips te horen hoe de boot gebouwd moet worden. "In Roskilde is een museum waar een replica van deze boot ligt. Die bouwen we na. Er komt natuurlijk een drakenkop op de voorplecht. Dat wordt een eigen ontwerp. We hebben er zelfs een prijsvraag voor uitgeschreven."

SLOPEN

Wie in de hal een kijkje neemt heeft geen timmermansoog nodig om te zien dat het schip nooit via de deur naar buiten kan. "Maar daar is rekening mee gehouden", legt Van den hoek uit. "Deze hal staat op de nominatie om gesloopt te worden. Als het schip af is worden de muren omver getrokken en gaat het schip op een trailer naar de haven. Dat slopen moet dus echt heel voozichtig gebeuren. Als het dak naar beneden komt kunnen we helemaal opnieuw beginnen en daar worden wij, maar ook onze sponsors natuurlijk niet blij van..."
Eind 2020 moet het schip klaar zijn voor de eerste tocht over de Lek.  

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.