Verzet tegen digitale reclamevitrines in centrum Utrecht: "Geen gezicht in monumentale binnenstad"

© RTV Utrecht
UTRECHT - Actiegroep Binnenstad030 verzet zich tegen de komst van elf digitale reclamevitrines in de Utrechtse binnenstad, die voor 30 april opgeleverd moeten worden. "Wij willen het commercieel uitbuiten van onze monumentale binnenstad een halt toeroepen", aldus lid van de actiegroep Sjoerd de Boer.
Volgens de actiegroep wekken de lichtgevende zuilen waarop reclamespotjes worden afgespeeld continu de aandacht. "Op je laptop installeer je een ad-blocker, in je mailbox een spamfilter en op je brievenbus plak je een nee-nee-sticker. Maar voor zo'n agressieve manier van adverteren pal voor mijn deur is dat niet mogelijk."
NAÏEF
De actiegroep meent dat het stadsbestuur zich onvoldoende bewust is van de negatieve effecten van de reclamevitrines. "De beelden trekken op alle manieren de aandacht: beweging, lichtintensiteit, het flikkeren... dat blijf je altijd zien, zelfs in je ooghoeken. En dat 24 uur per dag. Dat is geen gezicht in de monumentale binnenstad", vertelt lid en bewoner Peter Hustings.
"Het dringt niet tot de gemeente door. Bovendien heeft in Amsterdam en Den Haag een grote groep ondernemers en bewoners met succes fel protest aangetekend. Ik vind het naïef dat de gemeente hier geen lering uit trekt", voegt Hustings toe.

GEMEENTE

De gemeente laat weten dat er bij het plaatsen van de reclamevitrines wel degelijk wordt gekeken naar allerlei factoren, waaronder ruimtelijke ordening, erfgoed, welstand en verkeersveiligheid.
"Het is een zorgvuldig proces waar verschillende deskundigen bij betrokken zijn geweest. Het gaat in totaal om elf vitrines, waarvan we er een klein aantal op een andere plek zetten dan voorheen. Dit doen we juist met oog voor het behoud van de historische binnenstad."
Over 4 weken oordeelt de bezwaar- en beroepscommissie van de gemeente over het beklag de komst van de digitale reclamevitrines.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.