Henk Westbroek: 'Is er leven op Pluto' ontstond toen ik de Donald Duck las

© Het Goede Doel (screenshot uit videoclip België)
UTRECHT - "Het is heel goed gedrumd, met een van de meest iconische drum-breaks uit de Nederlandse popgeschiedenis: Bélgië, tak-tak-tak-boem!" In de week waarin Radio M Utrecht terugblikte op de jaren tachtig gaf zanger Henk Westbroek verslaggever Robert Jan Booij een exclusief inkijkje in het schrijven van de hit waarmee Het Goede Doel definitief doorbrak.
'België (Is er leven op Pluto?)' is volgens Westbroek nog steeds een van de meest populaire nummers wanneer Het Goede Doel, de formatie rond Westbroek en Henk Temming, optreedt. De titelsong van het gelijknamige album verscheen in 1982 en gaat over iemand die uit Nederland weg wil, maar andere landen niet geschikt vindt. Hij vraagt zich zelfs af of er leven op Pluto is en of er op de maan gedanst kan worden. Even twijfelt hij nog over België, "omdat iedereen daar lacht". Uiteindelijk neemt hij geen enkel risico.
België is binnen Europa natuurlijk een van de meest onbetekenende landjes, nog meer dan Nederland.
Henk Westbroek, zanger van Het Goede Doel

RUIMTEREIZEN

Space Oddity van David Bowie was de inspiratie voor de megahit, vertelt Westbroek aan verslaggever Robert Jan Booij. "Andere Henk en ik zaten te luisteren naar 'Ground control to major Tom...' En toen zei hij dat wij ook eens een liedje over ruimtereizen zouden moeten doen. Leuk idee, zei ik. Ik schrijf wel een tekst en dan kun jij er een melodietje op maken."
De vraag of er leven op Pluto is had een compleet andere, enigszins dubbelzinnige oorsprong. "Ik zat op een dag de Donald Duck te lezen, een verhaaltje over de hond Pluto. Die zat op een plaatje achter zijn oren te krabben, want honden hebben weleens vlooien. Is er leven op Pluto dus, ik heb het lekker in de tekst laten zitten en daarna is het zijn eigen gang gegaan."
BELGIË
"Uiteindelijk kom je dan uit op België, eerst nog omdat het bier daar zo lekker is, maar daar had ik geen lekker rijmwoord op. En het is ook wel een grapje, want België is binnen Europa natuurlijk een van de meest onbetekenende landjes, nog meer dan Nederland."
Henk Westbroek vertelt verslaggever Robert Jan Booij over het maken van 'België'
In de versie waarmee Westbroek en Temming de studio in gingen waren de coupletten compleet gezongen, begeleid door een piano. De opname en het mixen duurden vijf dagen, herinnert Westbroek zich nog, ongebruikelijk lang in die tijd. Maar in de studio werd het nummer allengs beter. "Het refrein is gezongen, maar de coupletten zijn gerapt, gewoon gepraat", zegt Westbroek. "Dus het was een van de allereerste raps in Nederland en in dat opzicht eigenlijk nog een heel modern liedje."
ICONISCHE DRUM-BREAKS
"Het is heel goed gedrumd, met een van de meest iconische drum-breaks uit de Nederlandse popgeschiedenis: België, tak-tak-tak!" aldus Westbroek. Toch kent hij naar eigen zeggen twintig nummers van Het Goede Doel die hij beter, interessanter, grensverleggender en geestiger vindt.
"Maar zo gaat dat en het is ook wel een goed nummer. Het is leuk dat mensen er nog steeds waardering voor weten op te brengen. Er is maar één liedje dat bij ons publiek geliefder is: 'Sinterklaas, wie kent hem niet'."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.