Onderzoek: verkeerssituatie 't Goylaan onduidelijk, rotonde moet op de schop

© RTV Utrecht
UTRECHT - Het voorrangsplein op 't Goylaan zorgt voor gevaarlijke situaties, het plein zou eigenlijk grondig op de schop moeten. Die conclusie trekt onderzoeksbureau DTV na een studie van de situatie. Het voorrangsplein is drie jaar geleden aangelegd en heeft vanaf het begin veel kritiek gekregen.
In het rapport staat dat het plein ruimte laat voor misverstanden, verkeersdeelnemers snappen niet wat de bedoeling is van het plein en wie er voorrang heeft. Dat leidt tot gevaarlijke situaties.
In Nederland zijn meer voorrangspleinen, en die functioneren doorgaans goed, constateren de onderzoekers. Dat het in Utrecht mis gaat komt omdat het plein veel te klein is uitgevoerd. Voor voertuigen die willen afslaan is er te weinig ruimte om voor te sorteren. Ook kan je het kruispunt vanuit de zijstraten in een rechte lijn oversteken, terwijl het op een voorrangsplein de bedoeling is dat je zou moeten afbuigen.

CAPACITEIT

Verder constateren de onderzoekers dat het plein het aanbod van verkeer niet aankan, het heeft een te lage capaciteit. De effecten daarvan worden nog eens versterkt doordat elders op 't Goylaan het verkeer vastloopt bij verkeerslichten. Tenslotte stellen de onderzoekers vast dat het doseerlicht bij de kruising niet goed werkt.
De 't Goylaan werd drie jaar geleden ingericht als stadsboulevard. Het was deels een vierbaansweg, maar is nu een tweebaansweg. De gedachte was dat het verlagen van de snelheid, de doorstroming zou verbeteren. Het voorrangsplein verving de verkeerslichten op de kruising.
Vanaf het begin kwam er veel kritiek op de inrichting van 't Goylaan en de kruising. Ook melden omwonenden dat er veel vaker ongelukken en bijna-ongelukken gebeuren dan voorheen.
Het CDA is blij met het rapport en vindt dat het aantoont aan wat de partij al langer betoogt: de inrichting van 't Goylaan is een fiasco. Sander van Waveren: "'Wekelijks vinden er aanrijdingen plaats op deze voorrangsrotonde, maar het college vond het een kwestie van gewenning. Deze herinrichting is drie keer fout geweest. Een fout ontwerp, de weigering om signalen en klachten serieus te nemen én de weigering om het plein aan te passen."

MAATREGELEN

Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) schrijft in een brief aan de raad dat ze op korte termijn de maatregelen gaat nemen die het onderzoeksbureau voorstelt. Zo komen er extra strepen op het wegdek.
Voor de lange termijn moeten er ingrijpender maatregelen komen. DTV stelt voor om het aantal voertuigen op 't Goylaan drastisch te verminderen. Ook zou het plein een rotonde moeten worden, in plaats van een voorrangsplein.
Ook het CDA wil graag een rotonde: "Verkeersveiligheid staat voorop: het plein moet nu zo snel mogelijk een gewone rotonde worden, dan is dit drukke kruispunt voor iedereen herkenbaar ingericht. Daarna gaan we met wethouder Van Hooijdonk zeker nog het gesprek aan over de doorstroming en over hoe de gemeente lessen trekt uit dit fiasco", zegt Van Waveren.
Wethouder Van Hooijdonk wil meer doorgaande wegen in de stad ombouwen van vierbaansweg naar een tweebaans stadsboulevard. Ze denkt daarbij aan onder andere de Cartersiusweg en Marnixlaan.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.