ProRail stopt met omstreden veiligheidscampagne: "Doel is bereikt"

© ProRail
UTRECHT - ProRail stopt met de omstreden veiligheidscampagne 'Victim Fashion - Created by accident'. Het spoorbedrijf meldt dat het doel van de campagne is bereikt.
Met de campagne waarschuwde de spoorbeheerder voor de gevaren op het spoor, door (nagemaakte) beschadigde kleding te tonen die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk.
De campagne leidde tot veel kritiek. Veel machinisten en nabestaanden van slachtoffers van een treinongeluk schrokken van de beelden die werden gebruikt. Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur veroordeelde de nieuwe veiligheidscampagne en noemde deze "onnodig hard".
ProRail zegt nu dat de boodschap bij de jongeren is aangekomen. De spoorbeheerder zegt zich "bewust te zijn van de heftigheid van de campagne". Er is volgens de spoorbeheerder gekozen voor een "impactvolle en realistische benadering" om zo door te dringen tot de "leefwereld van een lastig te bereiken doelgroep".
De NS liet eerder weten overvallen te zijn door de campagne, maar zegt nu blij te zijn dat ProRail met de campagne stopt. De twee partijen zijn in gesprek gegaan. "De NS heeft, in het belang van onze collega's, aangegeven de volgende keer vroegtijdig bij het opzetten van een campagne betrokken te willen worden'', aldus de NS.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.