ProRail: in tien jaar niet zo weinig koperdiefstallen

© Pixabay
UTRECHT - Vorig jaar registreerde ProRail 92 gevallen van of pogingen tot koperdiefstal. Dat is het laagste cijfer in tien jaar tijd. Vorig jaar waren het er nog 130. De spoorbeheerder spreekt van een succes en gaat daarom door met de huidige aanpak.
Koperdiefstal op het spoor levert risico's op en geeft veel overlast voor de reizigers en vervoerders. Als wissels en seinen niet meer, of nog maar gedeeltelijk te bedienen zijn, ontstaat vertraging. In 2018 liepen 545 treinen vertraging op, tegen 1412 het jaar daarvoor.
Bovendien kostte het vorig jaar ruim een half miljoen euro om alle schade te herstellen. Verder kunnen er minder treinen rijden op een getroffen traject als daar herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd.

AANPAK

Op veel plekken heeft ProRail hekken geplaatst om het aantal diefstallen terug te dringen. Ook zijn er nachtelijke controles, onder meer met camera's en honden. Omwonenden is gevraagd om verdachte situaties te melden. Verder wordt het koper van de kabels vaker vervangen door aluminium.
Het koper is bovendien bewerkt met synthetisch DNA zodat de herkomst is te herleiden. Als een partij wordt aangeboden bij een handelaar, kan die dus weten dat het om heling gaat. Dieven knippen vaak op goed geluk kabels door, maar op sommige staat wel 1500 tot 3000 volt, meldt de spoorbeheerder ook nog.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.